דפים

יום רביעי, 25 במאי 2011

גינון - גינה אקולוגית

גינה אקולוגית


פירוש המונח גינון אקולוגי, הוא גינון שמטרתו לשמור עד כמה שניתן על איכות הסביבה. המונח אקולוגיה, חודר לאחרונה להרבה מאד תחומי חיים, אם זה בשיטות בנייה "ירוקות" שמתחשבות בסביבה, אוכל שאנחנו אוכלים ובעוד הרבה מאד דברים נוספים אחרים. גינון אקולוגי, הוא גינון שבעצם שואף להיות כמה שיותר "ירוק" ... שאיפה קצת מוזרה בהתחשב בעובדה שגינות מטבען הן הרי ירוקות, אבל למעשה הכוונה כאן היא לא בירוק של צמחיה או דשא, אלא בירוק שמגיע מתוך דאגה לסביבה.

גינון אקולוגי, שם לעצמו כמטרה - מינימום התערבות של כל מיני גורמים חיצוניים שהם לא בריאותיים או יקרים - עבור טיפול הגינה, וניתן לייחס לו מספר יתרונות בולטים:
  • חיסכון במים – אחד ממאפייניו הבולטים של הגינון האקולוגי הוא הימנעות (עד כמה שניתן) משימוש במי שתייה רגילים לצרכי השקיה. בהתחשב בהיותנו מדינה הנמצאת תחת "מצוקת מים", שכל הזמן נאמר לנו בה להשתמש בכמה שפחות כדי לחסוך – גינות שהן חסכניות במים, הן בהחלט בבחינת יתרון. בגינות אקולוגיות, בעצם, במקום להשתמש במים רגילים, נהוג להשתמש במי גשמים או במים אפורים (הכוונה כאן היא למים ממוחזרים – כמו מי מכונת כביסה או מים של מדיח כלים, שנוהגים להשתמש בהם מחדש). החיסכון במים, מעבר לזה שהוא אקולוגי ובעד הסביבה, הוא גם עולה למחזיק הגינה הרבה פחות כסף – מה שמהווה לכשעצמו עוד יתרון משמעותי נוסף.
  • חיסכון בעבודה - יתרון נוסף של הגינון האקולוגי הוא חיסכון בעבודה. אם לדוגמא לוקחים בחשבון שתילת צמחים שהם רב עונתיים, או התקנה של דשא סינטטי במקום דשא רגיל – אפשר לחסוך כאן הרבה מאד שעות של עבודה שנדרשות כאשר מטפלים על בסיס קבוע בגינה.
  • חיסכון בכסף – דיברנו כאן כבר על החיסכון בהוצאות המים ועל החיסכון בכוח עבודה. אלו הם מן הסתם שני דברים שאם כן היינו עושים אותם עבור גינה רגילה (לדוגמא: משקים את הגינה באמצעות מים רגילים, או קוראים לגנן שיתחזק לנו על בסיס קבוע את שטח הגינה) – היו עולים לנו לפחות עוד תוספת של כמה מאות שקלים טובים בחודש. בגינה אקולוגית זה פשוט כמעט ואינו נדרש, ולכן פועל יוצא של הקמת גינות אקולוגיות הוא חיסכון משמעותי של כסף.
  • סביבה שהיא הרבה יותר בריאה – בגינון אקולוגי, הדגש הוא על שימוש בחומרים אקולוגיים שבאים מן הטבע ולא בחומרים כימיים שמזיקים לבריאותנו או מזיקים לסביבה. כתוצאה מכך – חומרי הריסוס (נגד מזיקים) יהיה חומרים שהם ירוקים יותר, וכך גם יתר החומרים לדישון הגינה. חומרי הדישון לא יהיו חומרים כימיים, כי אם חומרים אורגניים שיוכנו מפסולת ומצמחיה שנבלה (מה שמכונה בשפה המקצועית "קומפוסט").
ואיך הגינון האורגני מתבצע הלכה למעשה? הנה כמה עקרונות לתכנון גינות, שיהיה מאד כדאי לכם ליישם:
  • מיחזור של מים – הסברנו כבר שבגינון אקולוגי, לא נהוג להשתמש במי ברז רגילים לצרכי השקיה כי אם במים ממוחזרים. לצורך כך קיימות שתי שיטות למחזר מים: הראשונה היא שימוש במי גשמים שנאספים (אוגרים אותם בחביות או בבריכות שנבנות עבור מטרה זאת במיוחד) או במים אפורים (שכאן הכוונה היא במי שטיפת כלים שעושים בהם שימוש בחדש, מים של מכונת כביסה, מים של מדיח כלים שסיימו את עבודתם וכן הלאה).
  • התקנת דשא סינטטי – במקום דשא רגיל שצורך השקיה מרובה, מתקינים דשא סינטטי, שבכלל ואינו דורש מים. בנוסף לזאת דשא סינטטי גם אינו מצריך טיפול או כיסוח, ונשאר תמיד ירוק, לאורך כל השנה.
  • התקנת טפטפות – התקנה של טפטפות יכולה מאד לחסוך גם היא במי השקיה. אפשר להתקין מערכות השקיה ממוחשבות, שגם מודדות את אחוז הלחות שבאוויר, וגם מטפטפות לאדמה מים באופן מבוקר ומדויק.
  • חיפוי באבני טוף ומסלעות – במקום לשתול שוב בגינה, דשא רגיל או צמחיה שיבקשו לאורך זמן הרבה מאד מי השקיה, אפשר לגוון את נוף הגינה באמצעות חומרים טבעיים כמו אבני חיפוי או מסלעות מכל מיני סוגים. האבנים גם לא ידרשו אף פעם מים, וגם יביאו איתם מעט נופך אחר, ליתר המראה של הגינה.
  • צמחים אורגניים – צמחים אורגניים יכולים להיות צמחים רב שנתיים (ולא כאלו שנובלים וצריך כל הזמן להחליפם), או אפילו עצי פרי ושיחים שנותנים תוצרת חקלאית כמו פירות וירקות למאכל.
  • עבודות עץ – גם עבודות עץ בגינה כמו משטח גדול של דק (במקום חיפוי דשא) או גדר עץ (במקום גדר עשויה פלסטיק) – הם מאד תורמים לסביבה.
  • שימוש בחומרי דישון אורגני – במקום להשתמש בחומרי דישון כימיים שמזיקים לבריאות ולסביבה, יוצרים תוצרת עצמית של דשן אורגני (מה שמכונה "קומפוסט") משילוב של פסולת, מים וחמצן.
  • שימוש בחומרי הדברה אורגניים – במקום להשתמש בחומרי הדברה רעילים, שמזיקים גם הם, לבריאות ולסביבה, אפשר להשתמש בחומרי הדברה אורגניים, יצורים ביולוגיים (כמו חתולים או כלבים שישמידו חלק מן המזיקים) ואפילו לשתול צמחיה מקומית שנחשבת לקצת יותר עמידה.

תגובה 1:

  1. פעם ראשונה שאני שומעת על גינון אקולוגי ולא ידעתי שזה כל כך נחמד. הייתי רוצה גינה כזו!

    השבמחק