דפים

יום שלישי, 30 בנובמבר 2010

חשמלאים - מונה חשמל

מונה חשמל


כל מערכת חשמל ביתית, מחוברת למונה חשמל. מוני חשמל מותקנים בכל בית ובית ע"י נציגים חשמלאים של חברת החשמל. המונה בעצם מחשב את כמות החשמל, או ליתר דיוק את מספר הקילוואטים שהמנוי צורך. החשמל הזורם במערכת הביתית, יוצר פעימות הנרשמות במונה, ואלו נספרות ונמדדות חודש בחודשו, ובעצם מראות על כמות החשמל שהצרכן עשה בה שימוש.

צריכת החשמל של המנוי בד"כ מחושבת באופן הבא: כמות הצריכה (להלן כמות הקילוואט) ביחידת זמן (שעה) – ומכאן גם המושג הידוע לכל - קוט"ש. המחיר ליחידת קוט"ש נקבע אך ורק ע"י רשות החשמל, שהוא גוף ממשלתי בלתי תלוי, אשר מפקח גם על פעולותיה של חברת החשמל.

בכדי לגלות מהי צריכת החשמל האמיתית של המנוי, צריך קודם לאתר את אותו מונה ספציפי של המנוי. בד"כ המונה ימוקם או בתוך ארון החשמל או בתוך הבית או הדירה עצמה. כדי לוודא שאכן מדובר במונה הנכון, ניתן לבדוק מהו מספר המונה שלכם בחשבון החשמל. אם מספר המונה בחשבון החשמל תואם למספר המונה שבארון החשמל שלכם, סימן שבאמת מדובר במונה חשמל הנכון.

כאשר תסתכלו על המונה, תראו מספר כלשהו. מספר זה מייצג את כמות החשמל שנצרכה מרגע התקנת המונה ועד היום. כדי לחשב מהי צריכת החשמל התקופתית האחרונה, פשוט מפחיתים את נתוני הקריאה הקודמת במונה, מנתוני הקריאה הנוכחית. לפיכך, גם תמיד, אם תסתכלו בחשבון החשמל, תראו שבכל חשבון מצוין במילים "הקריאה האחרונה" ו"הקריאה הנוכחית", ולידם הנתונים המספריים של הקריאות בהתאם. הצרכן בעצם משלם את ההפרש בין שתי הקריאות כפול מחיר הקילוואט לשעה (שנקבע ע"י רשות החשמל, כפי שצוין קודם), בתוספת דמי חיבור.

אחת לחודשיים, מגיע בודק של חברת החשמל לקרוא את נתוני המונה. אם אתם רוצים לדעת באיזה יום האזור שלכם נסקר ע"י הבודקים, ניתן לראות זאת בחשבון של חברת החשמל. מונה חשמל, עד כמה שהוא מתעתד להיות מדויק, לעיתים יכולה להיות לו סטייה זניחה של עד כ - 3%. אם נראה לכם, כי רמת הסטייה של המונה, היא מעל למצופה, והתקבלה לכם תוצאת קריאה חריגה - או שקיימת אצלכם איזו שהיא בעיית חשמל ואז היא מחייבת בדיקה ע"י חשמלאי מוסמך, או שמדובר במונה חשמל שאינו תקין (הידעתם, שעפ"י נתוני חברת החשמל אחד מכל 1000 מונים נמצא אינו תקין).

אם אכן מדובר במונה שאינו תקין, כדאי לדווח על הבעיה לחברת החשמל, וזו כבר שולחת נציג מטעמה, שיבדוק את הנושא, ויעשה למונה בדיקה מחודשת. אם לעומת זאת מדובר בבעיית חשמל שהיא אצלכם בבית, כדאי להזמין בעל מקצוע שיאתר איזה גורם בבית הוא זולל חשמל, וינסה לפתור זאת. קיימת גם אפשרות שלישית, שאולי מישהו התחבר בזדון ובצורה פיראטית למונה החשמל שלכם, ונהנה מחשמל על חשבונכם. אם אתם חושדים, שאכן בכך מדובר, פשוט נתקו את זרם החשמל בבית. במקרה שכזה, מונה החשמל אמור להפסיק לפעול באופן מיידי. אם הוא עדיין ממשיך "לרוץ", סימן באמת שמישהו "התלבש" עליכם, ויש לדווח עליו לגורמים המתאימים, כדי שיטפלו בו.

תגובה 1:

  1. מה אתה אומר... יש אנשים שמתלבשים על המונה חשמל בבית ומתחילים "לזלול" חשמל על חשבוני???
    איך אפשר לעצור את זה, ומה קורה ובמידה ועשיתי את הבדיקה שציינת במאמר, וגיליתי שמישהו באמת צורך חשמל על הגב שלי?? למי פונים? לחברת חשמל? לחשמלאי שינתק את המונה?
    אשמח אם תעדכן בעוד אינפורמציה בנושא...

    תודה,
    מיטל

    השבמחק