דפים

יום שלישי, 30 בנובמבר 2010

בעיות אינסטלציה - סתימות במערכת הביוב

סתימות במערכת הביוב - ממה הן נגרמות ואיך מתמודדים איתן?


מערכת הביוב היא מערכת פתוחה. לפיכך, ישנם חומרים ועצמים שונים, שאם ימצאו את דרכם אל אותה מערכת ויחדרו אליה (לדוגמא: דרך אסלות בתי שימוש ושאר מערכות אחרות לסילוק של מים אחרי שימוש), הם עלולים להכביד על המערכת ובמקרים קיצוניים אפילו לגרום לה נזק כבד.

איך נזהה מערכת ביוב שאינה תקינה? ובכן, בד"כ מערכת ביוב שאינה עובדת כראוי תתאפיין בתכיפות של סתימות במקומות שונים בבית שהם מובילי מים (לדוגמא: סתימה באסלה, סתימה במקלחת, סתימה בכיור המטבח וכדו'), וגם מריחות לוואי רעים וחריפים שיעלו מפתחי הניקוז השונים.

בד"כ ישנם מספר גורמים עיקריים שעלולים לגרום לסתימה בביוב. הנה כמה מהם:
  • השלכת מגבונים לחים לאסלות. כאשר משליכים מגבונים לחים לאסלה, כיוון שמדובר בחומר שאינו מתפרק (להבדיל מנייר טואלט רגיל), הוא עלול לגרום לסתימה בשירותים, ומשם גם לסתימה במערכת הביוב כולה. בארצות רבות קיים חוק האוסר על השלכת מגבונים לחים לאסלות, בארץ עדיין לא חוקק חוק שכזה – לפיכך עלינו כאזרחים, מוטלת החובה לשים לב, ולא להשליך אובייקטים מסוג אלו לפתחי האסלות.
  • בדומה למגבונים לחים, ישנם אובייקטים נוספים כמו טיטולים, מקלונים לניקוי אוזניים, ניילונים, מגבות נייר, טמפונים, תחבושות הייגניות ועוד – שאם משליכים אותם לאסלה, גם כן מעמיסים על מערכת הביוב ועלולים לגרום לסתימה.
  • שערות שגולשות לפתחי הניקוז שבאמבטיה או במקלחת – גם הם, אחד מהגורמים הראשיים לסתימות במערכת הביוב.
  • שפיכה של שמן ושיירי מזון אל תוך כיור המטבח – גם אלו פעולות שלאורך זמן עלולים להביא בסופו של דבר לסתימה במערכת הביוב. שיירי מזון, בדומה לחומרים שציינו קודם לכן, אינם חומרים מתפרקים ולכן מעמיסים על המערכת. השמן לעומת זאת, כאשר הוא בא במגע עם מערכת המים, יוצר עליה מעין קרום (כידוע שמן ומים לא מתערבבים). קצב ההתפרקות האיטי של אותו קרום, בשילוב עם חיידקים ושאר גורמים מזהמים שמצטברים עליו במשך הזמן, יוצרים גם הם מעמסה על המערכת, ובסופו של דבר מביאים לסתימה.
  • חורים או סדקים במכסים של שוחות הביוב, יכולים להביא לחדירה של מזיקים או עצמים זרים לביוב, ואלו בקלות יכולים לגרום לסתימה או לכל מיני תקלות אחרות במערכת.
  • בנוסף ישנם גם גורמים שיכולים לחדור אל מערכת הביוב, והם לא ממש בשליטתנו שלנו – האזרחים הפשוטים, אלא יותר תוצאה של מפעלים, מבני תעשייה ושאר גורמים חיצוניים כמו שפכים מזהמים לדוגמא, פסולת תעשיתית, אבנים, קרשים, חומרים רדיואקטיביים, הפרשות של בע"ח ועוד. כשכל אלו מגיעים למערכת הביוב ומצטברים בה לאורך זמן, לא רק שהם גורמים נזק למערכת עצמה, אלא גם מסכנים את בריאותנו שלנו, בני האדם.
אז איך מתמודדים עם סתימות במערכת הביוב?
  • ראשית – בראש ובראשונה חשוב להגדיל ראש מה שנקרא, לפקוח עין, ולהימנע עד כמה שניתן מהשלכה של כל מיני אובייקטים ועצמים זרים לפתחי הניקוז של האסלה, הכיור במטבח וכו'.
  • שנית - חשוב לוודא, כמו שציינו קודם לכן שהמכסים של שוחות הביוב הם תקינים ואין בהם סדקים או חורים (אחת לכמה שנים, גם רצוי שאינסטלטור יחליף אותם).
  • שלישית – היה וזיהינו התחלה של סתימה, או העמסה על המערכת, מומלץ לקרוא לאיש מקצוע שיבוא לבדוק. בד"כ לאינסטלטורים, ולשאר מומחים לפתיחת סתימות, ישנו ציוד משוכלל שגם פותח את הסתימה בקלות, וגם מנקה את כל המערכת.
  • בנוסף, מומלץ אחת לכמה זמן, לבדוק את תקינותה של כל המערכת, ולראות שבאמת הכל עובד כמו שצריך – כדי מה שנקרא "להקדים תרופה למכה".

תגובה 1:

  1. אני עוקב במעט אחרי הבלוג שלך ברשת, ואני חייב לציין שהאינפורמציה שאתה מעלה כאן היא בהחלט חשובה ועוזרת. סוף כל סוף בלוג שבאמת מנחה איך להתמודד עם בעלי מקצוע, וגם מעלה מידע שימושי לגבי בעיות ושאר תקלות שקורות בבית שמצריכות קריאה לבעלי מקצוע.
    רציתי כבר המון זמן לכתוב, ולשתף אותך בזה - אז עכשיו אני באמת מנצל את ההזדמנות...
    גם הפוסט הנוכחי על סתימות במערכת הביוב - איך הן קורות - מאד רלוונטי - לי באופן אישי ואני חושב שגם לאחרים. חבל רק (וזו הערה במאמר מוסגר) שלא ניצלת את הבמה, כדי גם לתת הדרכה איך אפשר לפתור סתימות, ולפתוח אותן בצורה עצמאית ללא קריאה לבעל מקצוע... אולי בפוסט הבא?

    בברכה,
    אברהם מצליח, מפרדס-חנה

    השבמחק