דפים

יום חמישי, 13 במאי 2010

הדברה - חומרים מסרטנים בחומרי הדברה


חומרים מסרטנים בחומרי הדברה


הנה נתון מזעזע שכנראה לא ידעתם... בין השנים 1950-1979, כלומר במהלך למעלה משלושים שנה, צרכה כל אוכלוסיית ישראל חלב ומוצרי חלב מסרטנים. מסתבר, שכתוצאה משימוש במספר חומרי הדברה, אשר רוססו על פרות נגד קרציות, נפגע גם החלב שהן מניבות, ולמרות זאת תושבי ישראל עדיין המשיכו לצרוך אותו (באין יודעין כמובן), ובמשך שנים רבות, לא נעשה כלום בנידון.

רק כדי שתבינו, את חומרת המצב מבחינה מדעית – ריכוז החומר המסרטן "בי.אייץ'.סי" שנמצא בחלב היה גבוה פי 102 מן המותר, וריכוזו של החומר המסרטן "לינדן" שנמצא בחלב, היה גבוה פי 6 מן המותר. מבחינה בריאותית, חומרים אלו נחשבים מסוכנים ביותר, ודי בצריכת כמות מזערית של אותם חומרים בכדי לגרום לנזקים בריאותיים ולמקרים חמורים של סרטן כמו: סרטן כבד, סרטן בלוטת התריס, סרטן המעי הגס, סרטן דם, סרטן בלוטת התריס, סרטן השחלות ועוד. למרות שבמדינות רבות, לאחר שהתגלה אותו נתון חומר, הופסק באופן מיידי השימוש באותם חומרי הדברה קטלניים – במדינת ישראל, משום מה, המשיכו עדיין להשתמש בחומרים אלו, תוך התעלמות מוחלטת מההשלכות, ואכן התוצאות, לא אחרו להגיע...

באותן שנים, פרצה בארץ מגפת סרטן כבד קשה, ששיאה היה בשנת 1971. כמות מקרי הסרטן בארץ, על כל סוגיו, עלתה באותה שנה פי 2.5 לעומת שנים קודמות, כאשר בראש הוביל סרטן הכבד, שהיה מבחינה מספרית המשמעותי ביותר (מספר מקרי סרטן הכבד בארץ בקרב גברים היה גבוה ממספר מקרי הסרטן ב-17 מדינות יחד, ומספר מקרי סרטן הכבד בנשים בארץ, היה גבוה ממספר מקרי סרטן הכבד ב-21 מדינות יחד בעולם כולו!).

אכן, נתונים מזעזעים. למזלנו השערורייה נתגלתה, ולאחר מאמצים רבים וממושכים, הופסק השימוש באותם חומרי הדברה מסוכנים. קרוב לוודאי שאם המקרה לא היה מתגלה – היינו ממשיכים לצרוך מוצרי חלב מסרטנים, עד עצם היום הזה.

נתון זה – עד כמה שהוא קשה ומזעזע, הוא בסה"כ מקרה אחד של שימוש לא מבוקר בחומרי הדברה. למרות שהיום, מתפתחת מגמה של שימוש בחומרי הדברת מזיקים "ירוקים", וידידותיים לסביבה, שלא גורמים נזקים – עדיין, אל לנו לשכוח, שחומרי הדברה, הם למעשה חומרים רעילים ומזיקים. קצב ההתפוגגות שלהם הוא איטי, הם נשארים על הקרקע במשך זמן ממושך, מה שגורם לנו להיחשף אליהם כמעט בכל רגע נתון.

הדברה ביתית של ג'וקים ומזיקים, הדברה של תוצרת חקלאית, הדברה של דשא ועשבים – בכל אלה, נעשה שימוש בחומרים מסוכנים, שמאוחר יותר יכנס אל פינו – בין אם מדובר בילד קטן שישב על הרצפה לאחר שרוססה, בין אם מדובר בירקות ופירות שנאכל מאוחר יותר, ובין אם נשתה את החלב שיצרה הפרה, לאחר שליחכה עשב מרוסס. חשוב שנזכור ונבין נתונים אלו, על מנת שנוכל גם להיזהר כאשר אנו משתמשים באי אלו סוגים של הדברות!

2 תגובות:

  1. פשוט מזעזע!! לא להאמין ששימוש בחומרי הדברה, שבסה"כ נועדו כדי להרחיק את הקרציות מהפרות המסכנות, גרם לכזו מגיפה קשה של סרטן בארץ...
    חומרי ריסוס והדברה הם ללא ספק חומרים מסוכנים - וכמו שרשמת בכתבה, הם מצד אחד באים להביא תועלת ולשפר את התוצרת החקלאית ולהגדיל את הכמות שלה, אבל מצד שני הם גם מביאים נזק כיוון שלא יעזור כלום, הם בסופו של דבר נספגים במזון שאנחנו מכניסים אל פינו, ויכולים לגרום לנזק בריאותי מצטבר.
    אני בכלל בעד להשתמש כמה שיותר בתוצרת אורגנית - אולי קצת יותר יקר, אבל בהחלט יותר בריא, ולפחות אנו יודעים שאנחנו מכניסים אל הפה שלנו משהו בריא ולא רעלים!!

    השבמחק
  2. מפחיד ביותר!! משונה לחשוב שתמיד כל החומרים הכי מוזרים ומסרטנים מגיעים לנו לחלב... (אם זה סיליקון לדוגמא - ראה המקרה המפורסם שארע לפני כמה שנים...)
    צר לי לחשוב על כל האנשים המסכנים שבתום לב שתו את החלב המסרטן, ללא ידיעתם, ונעשו חולים... ממש עצוב.
    תודה על המידע! עצוב לשמע - אך מלמד!

    השבמחק