דפים

יום חמישי, 10 ביוני 2010

חשמלאי - תקלות בלוח חשמל

מהו לוח חשמל, ואילו תקלות נפוצות עלולות להתרחש בו?

מערכת לוח החשמל הינה מערכת דינאמית, וכמו בכל מערכת דינאמית עלולים להתרחש בה לעיתים ליקויים או תקלות כתוצאה מגורמים שונים כמו: השפעות סביבתיות למיניהן, התיישנות של רכיבים, חיבור רופף של מגעים, עומס (שנגרם בד"כ כתוצאה משימוש יתר במערכת) ועוד. רצוי מאד לפקח על פעילותה התקינה של המערכת, ובמידה ומתרחשות תקלות – לדאוג לכך שחשמלאי מוסמך יתקנן בזמן, שכן אחרת לאותן בעיות עלולות להיות השלכות הרסניות שיכולות להסתיים גם באובדן חיי אדם (שלא לדבר על נזק לרכוש). מנתוני מכבי אש, עולה כי עד 50% מהדליקות במבנים ובמפעלים נגרמות כתוצאה מקצר חשמלי, שבדרך כלל אינו אירוע פתאומי אלא תהליך - שפעמים רבות מקורו באיזשהו ליקוי במערכת לוח החשמל.

נסביר ראשית כל, אם כן, מהו לוח חשמל. לוח חשמל הוא לוח פיקוד האחראי על העברה של זרם חשמלי ממקור מסוים אל יעד מסוים, כאשר היעד יכול להיות גדול כמו עיר או קטן כמו מכשיר אחד בלבד. למעשה, בכל מקום שבו יש חשמל, סביר להניח שתמצאו בסמוך אליו גם לוח חשמל. כולנו מכירים את ארונות החשמל שנמצאים בסמוך לדלת הדירה, בחדרי המדרגות של בניינים משותפים, ובבתי עסק. בתוך אלה בעצם, נמצאים לוחות החשמל. חשוב לזכור כי רק חשמלאים מורשים, הם אלו המוסמכים להתקין לוחות חשמל ולטפל בהם. בשום פנים ואופן, אסור לאדם חסר ניסיון, לגעת ברכיבי לוח החשמל (אלא אם כן מדובר במשהו פשוט כמו הרמת אחד הנתיכים שלו ש"קופץ", במקרה של קצר).

כאמור, הסיבות לתקלות בלוח חשמל הן רבות ומגוונות. נמנה כעת כמה מהם:
  • צפיפות יתר בארון, מיקום לא נכון של רכיבים, התקנה של רכיבים בלתי מתאימים – כל אלו בשילוב של חוסר אוורור עלולים להביא להתחממות של המערכת (בד"כ ניתן לזהות בעיות מסוג אלו, כבר בשלבים הראשונים של ההתקנה).
  • טעויות בחיווט, מיקום לא נכון של כבלים, כיפוף כבלים בזוויות אסורות, אי הקפדה על מרחק ביטחון בין כבלים – כל אלו עלולים גם כן להביא להתחממות של המערכת (גם כאן, בד"כ בעיות מסוג אלו ניתן לזהות בשלבים הראשונים של ההתקנה).
  • חום ממקור חיצוני, הצטברות קורוזיה, לכלוך ואבק, חוסר אוורור – כל אלו עלולים גם כן לגרום להתחממותה של המערכת. בד"כ אלו לא דברים שמתרחשים בין יום, ולכן חשוב לשים עין על המערכת אחת לכמה זמן, ולבדוק שהיא אכן נקייה ומאווררת היטב.
  • התיישנות של רכיבים או מגעים שרופים – כל אלו גם לעיתים עלולים פתאום לגרום לקצר חשמלי.
  • עומס יתר, שנגרם בד"כ כתוצאה מחיבור של צרכנים רבים מדי על קו מסוים, מעבר למותר יוצרת חוסר הרמוניה במתח החשמלי, ויכולה לגרום להתחממות מאד מסוכנת של המערכת.

לסיכום, כפי שראינו, רוב התקלות בלוחות חשמל, נובעות על פי רוב מהתחממות יתר של המערכת, ומהתיישנות שלה. התקנה אחראית של לוחות חשמל, ביקורות תקופתיות של המערכת ע"י חשמלאי, וכמובן גם תשומת לב מצידנו, עשויים למנוע נזקים כבדים. זכרו זאת – ובכך תאריכו גם את חייה של המערכת, וגם את חייכם שלכם!


2 תגובות:

  1. ראובן מירושלים22 ביולי 2010 בשעה 6:38

    מסכים בהחלט עם כותב המאמר!! לוח החשמל, הוא בעצם לוח הפיקוד, שמפקד על כל מערכת החשמל בבית. חשוב ביותר, שמי שמתקין אותו יהיה מקצועי, ובעל ניסיון, ולא יעשה עבודה חובבנית וחאפרית - כי מניסיון זה יכול לגרום לאסון...
    אני אישית מכיר משפחה, שכל הדירה שלהם נשרפה כמעט קליל, מקצר שהתחיל בארון חשמל!!
    חשוב גם לבצע תחזוקה שוטפת של הארון מדי כמה זמן! אני אישית, לאור מה שקראתי, ומכיר באופן אישי - תמיד כשמבקר אצלי חשמלאי, אני גם מבקש ממנו לעשות בדיקה שגרתית של הלוח, לראות שהכל תקין ועובד בסדר...

    השבמחק
  2. בשביל אינסטלציה חשמלית צריך להעזר בחשמלאי

    השבמחק