דפים

יום חמישי, 24 ביוני 2010

אינסטלטורים - בעיות רטיבות


מה גורם לבעיות רטיבות, ואיך ניתן לטפל בהן?



בעיות של רטיבות הן בעיות הנפוצות בהמון מבנים בארץ – ישנים וחדשים כאחד. כל אחד מאיתנו, בטוח נתקל, לפחות פעם אחת בחייו בסיטואציה הזאת של קירות הסובלים מרטיבות. סימני עובש על הקירות, כתמים כהים שמופיעים פתאום כאילו משום מקום, קילופי צבע, סדקים בקירות, שכבת טיח שמתפוררת, חלקים בקירות שפתאום ללא שום סיבה מוצדקת מתחילים להתנפח ולהתעוות, תחושה של לחות כאשר מעבירים את היד על הקיר – כל אלו הם סממנים מובהקים המעידים על בעית אינסטלציה של רטיבות אשר קיימת אצלנו בדירה, וחשוב לטפל בה באופן מיידי.

בעיות של רטיבות בד"כ נגרמות משילוב של שני גורמים יחד – בעיה במערכת האיטום, בשילוב עם בעייתיות במערכת האינסטלציה של המבנה. מה שקורה בעצם בפועל זה שמים חודרים מסיבה כלשהי דרך המעטפת החיצונית של הקיר, מחלחלים פנימה, לאחר זמן מה נוצרים אדי מים, אלו מתעבים לטיפות קטנות על הציפוי הפנימי של הקיר, ואז במידה והקיר דק או לא איכותי דיו, הוא לא סופג את הרטיבות, וזה מה שבעצם יוצר בסופו של דבר את סימני הרטיבות על הקירות (שאם לא מטפלים בהם כראוי – הופכים גם במשך הזמן לכתמי עובש, לקילופים ולנזקים נוספים).

בעיות רטיבות יכולות להיגרם כתוצאה ממגוון רחב של מקורות – נמנה כאן חלק מהם:
  • מי גשמים החודרים דרך המעטפת החיצונית של הדירה (בעיקר עקב איזה שהוא כשל איטום של המבנה).
  • בעיית עבודות אינסטלציה, דליפה מצנרת המותקנת בקירות או מתחת לרצפה.
  • מים הכלואים מתחת לרצפה, עוד משלבי הבניה (לדוגמא חול רטוב שנעשה בו שימוש בעת הבנייה) או בהיעדר ניקוז תקין.
  • מי תהום הנמצאים במגע עם הרצפה, כאשר מדובר בבית קרקע.
  • חדרי אמבטיה או חדרי שירותים שלא נאטמו כמו שצריך, וגורמים למעבר של מים לחלקים אחרים במבנה, עקב איטום לקוי.
כאמור בעיות רטיבות, עלולות לגרום לנזקים חמורים, החל מנזקים אסתטיים כמו לכלוך וכתמים מכוערים על הקירות (וגם סדקים וקילופים), נזקים לציוד שבדירה (כמו הרס של רהיטים וציוד כתוצאה ממגע ישיר שלהם עם המים), נזקים לחוזקו ולעמידותו של המבנה, נזק לבידוד התרמי של המבנה (כתוצאה מחדירה של מים אליו), וכלה בנזקים בריאותיים לאלו המתגוררים בבית (כמו מחלות ראומטיות, ברונכיטיס וקשיי נשימה).

לפיכך, אסור לנו בתכלית האיסור להישאר אדישים, ולהזניח בעיות של רטיבות. אם קיים, ולו אפילו החשש הקטן ביותר, לבעיית רטיבות שמתחילה להתפתח אצלנו בדירה חובה לקרוא לבעל מקצוע. בד"כ לאינסטלטורים ולמומחים לאיתור נזילות מים, יש את הציוד המשוכלל ביותר לגלות סימנים של רטיבות, גם אם הם נסתרים מן העין. כיום יש מצלמות מיוחדות לאיתור נזילות, המבוססות על קרניים אינפרא-אדומות, ומסוגלות לאתר רטיבות, אפילו אם היא נמצאת במקומות נסתרים כמו מתחת לריצוף. בנוסף יש היום כמעט בכל חנות "עשה זאת בעצמך" מגוון של חומרי איטום המבטיחים לשם קץ לכל בעיות הרטיבות הקיימות, אם כי לא מומלץ להתפתות ולקנות אותם, שכן לא בהכרח כל חומר מתאים לכל בעיה, ולכן שוב במקרים כאלו מומלץ תמיד לקרוא לבעל מקצוע שיאתר את הבעיה וימצא לה פתרון הולם.

2 תגובות:

  1. רמי האינסטלטור22 ביולי 2010 בשעה 7:18

    כתבת דברים חכמים ורלוונטיים!! בתור קבלן שיפוצים, ואחד שקצת מבין במערכות אינסטלציה - אני חייב לציין שמדי יום אני נתקל בהמון מקרים של אנשים - בעלי דירות חדשות וישנות כאחד, שמזניחים במשך שנים בעיות של רטיבות ולא מטפלים בהם בזמן, ואחרי זה מתפלאים שהעלות עבור תיקון הנזק מגיעה להם לאלפי שקלים והורסת להם חצי בית...
    מניסיון - ואני אומר את זה גם לקוראים, וגם לך ככותב האתר, חשוב ביותר כמו שכתבת לטפל בבעיות רטיבות בזמן, כי אחרת מדובר בנזק מצטבר, ובסיפורים שקשה לצאת מהם!!
    בתודה,
    רמי

    השבמחק
  2. אני גם נתקלתי עשרות פעמים בבעיה הזו.

    השבמחק