דפים

יום חמישי, 17 ביוני 2010

מנעולן - מיגון הבית

כיצד נמגן את הבית בצורה חכמה ויעילה?

                                

מתחיל הקיץ, מגיע החופש הגדול וכמו בכל שנה מתחילה יחד איתם גם עונת הנסיעות לחו"ל. נסיעה לחו"ל, היא ללא ספק מאורע שהוא מאד כייפי ומאד מרגש מצד אחד, ואין אחד שלא מצפה לכך בכיליון עיניים. מצד שני, לעומת זאת, המאורע גם טומן בחובו המון חששות כבדים מצד הנוסעים עצמם לגבי מיגון הבית - האם בטוח להיעדר מהבית למשך כל-כך הרבה זמן? האם מומלץ להותיר אותו ללא השגחה? והאם זה לא מה שמכונה "פירצה הקוראת לגנב"?

ללא ספק, מדובר בדילמה קשה, והנתונים בשטח רק מאששים את החששות ומדברים בעד עצמם. "בחודשים יולי – אוגוסט יש עלייה מובהקת במספר הפריצות לבתים. בשנת 2006 נרשמו למעלה מ – 40 אלף מקרי פריצות לבתים" אומר רפי סויד, מנכ"ל מוקד אמון, וגם ממשיך ומפרט: "בקיץ באופן טבעי המודעות של אנשים לעניין הפריצות גדלה, גם מכיוון שהרבה יוצאים לחופשות, וגם מכיוון שמדובר בחודשים שהרבה מאד אנשים עוברים בהם דירה. אם פעם מערכת אזעקה ומערכות מיגון היו בבחינת מותרות של שכונות יוקרה כמו סביון והרצליה פיתוח, היום ברבים מהבתים והדירות החדשות, אחד הדברים שאנשים בודקים הוא האבטחה ובצדק. מהניסיון שלנו – מודעות יכולה למזער את התופעה".

אם כך, איך ממגנים את הבית, ודואגים לכך שהוא יהיה כמה שפחות חשוף לפריצות או לכל מיני הפתעות ואורחים לא רצויים? בראש ובראשונה חשוב לאתר את נקודות התורפה בבית. מקובל לחשוב שהדלתות והחלונות בבית, הם אלו שבעיקר מהווים את נקודות התורפה, ולכן חשוב למגן את כולם, אבל זה לא בהכרח נכון. נקודות התורפה משתנות בהתאם לסוג הבית ולמיקומו. בד"כ כאשר מדובר בבית פרטי או בדירה בקומה ראשונה נקודת התורפה הראשית היא החלונות ולכן יש צורך למגן בעיקר אותם. כאשר מדובר בדירות גבוהות, המקומות בבניינים משותפים, לעומת זאת, נקודת התורפה היא דווקא הדלת, שכן הגנבים לא מסתכנים בטיפוס כל-כך גבוה לעבר החלונות, ויעדיפו דווקא לבוא דרך הכניסה הראשית.

לאחר שאיתרנו את נקודות התורפה, ישנם המון אמצעי מיגון שניתן באמצעותם למגן את הבית:
  • בראש ובראשונה, חשוב להתקין בדלת צילינדר. צילינדר הוא למעשה החלק בדלת הבורר את המפתח. קיימים היום בשוק מגוון של צילינדרים מסוגים שונים – חלקם יותר יקרים ויותר קשים לפריצה וחלקם פחות – הכל שאלה של מחיר וכמה כסף אתם מעוניינים להשקיע במיגון הבית. סוג נוסף של אמצעי מיגון, שאותו רצוי בעיקר להתקין בדלתות של דירות גבוהות (כי כמו שאמרנו, דירות אלו בעיקר מועדות לפריצה דרך הדלת) הוא מנעול לוכד משקוף. מנעול מסוג זה הוא מנעול שמאד קשה לפריצה, גם תוך שימוש באמצעים אלימים והפעלת כוח.
  • חלונות (כמו שאמרנו בעיקר בבתים פרטיים ובקומות נמוכות), מומלץ למגן באמצעות סורגים. רצוי שהסורגים יהיו עבים, מאיכות טובה, כך שלא יהיה ניתן לכופף אותם בקלות או לעקור אותם. בנוסף, גם אפשר להתקין עליהם מנעול, להעצמת האפקטיביות שלהם.
  • בנוסף, ניתן גם להתקין בבית מערכת אזעקה – אולם זה יכול להוות פתרון מעט בעייתי לחלק מאיתנו, שכן דבר ראשון, מדובר בהוצאה כספית שעשויה להיות לא קטנה בכלל. שנית – אם יש בבית כלב או חתול, התקנה של מערכת מסוג זה יכולה להיות פרובלמאטית בגלל התנועה שלהם בבית.
לפני שמחליטים על התקנת אמצעי מיגון, רצוי להיוועץ עם בעלי מקצוע ומומחים בתחום המיגון. אם מדובר בהתקנה של סורגים, רצוי להיוועץ עם מספר מתקיני סורגים, ואם מדובר בהתקנה של מנעול או צילינדר, רצוי להיוועץ עם מנעולנים. מעבר לכך, ויותר חשוב מהכל – כדאי גם להיות ערניים ולפקוח עין. אם אתם נעדרים מהבית לתקופה ממושכת, בקשו מחבר או שכן שיעשה בבית מדי פעם "ביקורי פתע", ליצור תחושה של תנועה בבית. הפעילו טלוויזיה או הדליקו אור או כל מכשיר חשמלי אחר, כדי ליצור גם כן הרגשה שיש מישהו בבית. אל תשאירו מפתח בארון חשמל או בכל מקום אחר שהוא ברור מאילו, ואל תשאירו גם סולמות סמוך לחלונות או למרפסות, שבאמצעותם הגנב יוכל לטפס ולחדור לכם אל תוך הבית. עירנות, מודעות ותשומת לב, עשויים לחסוך מכם המון עוגמת נפש!

תגובה 1:

  1. דברים מעניינים. לא מחדש יותר מדי, כי בסה"כ זה די ברור שאם רוצים למגן את הבית כמו שצריך, ולהגן עליו מפני פורצים, אז בראש ובראשונה צריך להתקין דלת שהיא בטיחותית (כמו דלת מסוג רב בריח או משהו שדומה לה ברמת המיגון), וסורגים כמובן.
    מה שכן - הדברים שרשמת ושמתייחסים לאמצעי המיגון לפי מיקום הדירה - אם היא בקומה גבוהה או לא - בהחלט הוסיפו לי. עד היום חשבתי שסורגים מומלץ להתקין בחלונות של כל דירה - בין אם היא בקומה גבוהה או נמוכה, ומה שרשמת בהחלט מעניין, ושווה לבדוק!!
    סה"כ הדברים רשומים בצורה ברורה. תודה רבה על המידע

    השבמחק