דפים

יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

דודי שמש וחשמל - מהו דוד שמש, ממה הוא מורכב ואיך לשמור עליו לאורך זמן?


מהו דוד שמש, ממה הוא מורכב ואיך לשמור עליו לאורך זמן?


קצת קשה לדמיין חיים נורמאליים תקינים ובעיקר נוחים, ללא נוכחות של דוד שמש בתוך הבית. דוד שמש – אותו מכשיר שאחראי על חימום המים שלנו – הוא מוצר שנמצא היום בכל בית ובית בישראל, וכמעט בכל בית בעולם. החוק היום בישראל, אפילו מחייב, כל בית וכל בניין מגורים שנבנה כאן בארבעים שנים האחרונות – להשתמש במערכת אנרגיה סולארית (דוד שמש בתוספת קולטי שמש) לחימום של המים – בצורה כזאת גם נחסכת כמות משמעותית של אנרגית חשמל, וגם נעשה שימוש במשאב הטבעי הגדול ביותר שיש לנו כאן בארץ – הוא השמש.

אז בואו נעשה קצת סדר בדברים, ונסביר קודם כל מהו דוד שמש ואיך הוא בכלל הומצא. דוד השמש, הומצא לראשונה ע"י בוטניקאי שוויצרי ששמו הוראס דה ססר בשנת 1777. עד להמצאתו של דוד השמש, הדרך שבה התקלחו אנשים במים חמים, הייתה לשים גיגית או אמבט גדול מפח, בחוץ, במקום החשוף לשמש, לתת להם להתחמם במשך כמה שעות, ואז לעשות בהם שימוש – אם זה לצורך אמבטיה, רחצה, שטיפת כביסה או שאר צרכים אחרים. בזמנו – זה בעצם היה הפתרון הכי מהיר והכי מתבקש להשגה של מים חמים ושמישים תוך זמן קצר – היום, כמובן, זה נשמע לנו קצת כמו מדע בדיוני...

דוד שמש מורכב משני חלקים עיקריים: מיכל המים (דהיינו הדוד), וקולטי השמש. שניהם ביחד, זה לצד זה, מותקנים על גבי הגג של המבנה, כדי לקלוט בצורה אופטימאלית את אנרגית השמש (האנרגיה נקלטת ע"י הקולטים שמוצבים על הגג ומתלהטים בעקבות חום השמש. החום מועבר בצורה ישירה למיכל הדוד שבתוכו המים, וזה בעצם מה שגורם למים שבתוך הדוד, להתחמם, ולהישאר חמימים לאורך זמן – כך שניתן יהיה לעשות בהם שימוש). כמובן שהתקנת דוד שמש, חייבת להיעשות בצורה מקצועית ע"י טכנאי דודים שיודע את העבודה ומכיר את המקצוע, או ע"י חברה מוסמכת שתחום ההתמחות שלה זה דודי שמש והתקנתם.

כאמור דודי שמש – מותקנים היום על פי חוק על גג של כל מבנה – בין אם זה בית פרטי ובין אם זה בניין משותף. כאשר מדובר בבית פרטי – כמובן שיהיה מדובר בהימצאות של מערכת סולארית אחת על הגג. כאשר מדובר בבניין משותף, לעומת זאת – קיימת אפשרות של הימצאות מספר דודי שמש (כמספר הדירות בבניין) המפוזרים על הגג וכל דוד גם מסומן לפי הדירה שאליה הוא משתייך, כולל גם סימון ומידע על טיפולים שוטפים ותיקונים שנעשו בדוד (אם זה החלפה של קולטים, החלפה של צנרת, החלפה של דוד, החלפה של רכיבים בתוך הדוד כמו גוף חימום לדוגמא וכיו"ב). דרך נוספת, לצורה של התקנת מערכת סולארית לבניין משותף היא התקנה של דוד שמש מרכזי בתוספת קולטים לכל הדירות, שמשמש את כל הדיירים באופן שוטף.

בימים קרים במיוחד, כאשר אנרגית השמש אינה מספקת לחימום סביר של מים בדוד – נהוג לנצל אנרגיה חשמלית לביצוע העבודה. בכל דוד מותקן גוף חימום חשמלי. הפעלתו של גוף החימום מותחלת ומופסקת ע"י מתג מיוחד, שנמצא בתוך הדירה בד"כ סמוך לחדר האמבטיה, וכך במקום שקרני השמש יעשו את העבודה ויספקו חימום של המים בתוך המיכל, מבצע את המשימה אותו גוף חימום, ואפילו גם בזמן שהוא הרבה יותר קצר - בזכותו, ניתן ליהנות ממים חמימים ונעימים גם בימות החורף הקרים במיוחד. מעבר לגוף החימום הסטנדרטי, קיימים היום גם מנגנונים אלקטרוניים בדמות של מאיצי חום (ניתן לבקש מכל טכנאי דודים ומכל חשמלאי שיתקין לכם אחד שכזה בדוד), שתפקידם לזרז את זמן החימום של המים בדוד - כאשר הוא נעשה ע"י המנגנון החשמלי. למאיצי החום מספר יתרונות עיקריים: לא רק שהם מאיצים את זמן התחממות המים בדוד, אלא הם גם תורמים להארכת חייו של גוף החימום ומונעים היווצרות של אבנית (כך שבשורה התחתונה, מאד מומלץ לשקול בחום את התקנתם). עוד מנגנון אלקטרוני, שנהפך כבר היום, לסוג של חובה, בכל הנוגע להתקנת מערכות דודי שמש הוא וסת ביטחון למניעת כוויות. וסת הביטחון, למעשה שומר על כך שטמפרטורת המים שמגיעה לברז המים שבמקלחת לא תהיה גבוהה מדי בעקבות החימום המתמשך שנעשה – תקנה זו, כמו שאומרים, "נכתבה בדם" - זאת לאחר שילדים רבים נפגעו מכוויות קשות, לאחר שנשארו ללא השגחה במקלחת.

לאחר שהתקנתם את דוד השמש, והוא עומד יציב וגאה על גג המבנה – רק מחכה לעשות את המוטל עליו, ולספק לכם מים חמים לאורך כל ימות השנה, לא מספיק רק לדעת ליהנות ממנו ולנצל אותו – צריך גם לדעת איך לתחזק אותו נכון. שתיים מה"מחלות" השכיחות ביותר של דודי השמש הן בלאי של הקולטים והצטברות של אבנית במערכת (שגורמת גם היא לנזק ולבלאי – אם זה בצינורות ובמיכל הדוד עצמו). לפיכך, כדי לצמצם את הנזק – מומלץ דבר ראשון אחת לשנה, להזמין בעל מקצוע שיבדוק את הצנרת, את מאיץ החום, את גוף החימום ואת המצב של מיכל הדוד עצמו – אם צריך אפילו שישטוף וינקה את כל המערכות באמצעות לחץ מיוחד, כדי שלא ייווצרו סתימות, חול חלודה ואבנית (אלו כאמור הם הגורמים מספר אחת לבעיות במערכת). את הקולטים – מומלץ אפילו באופן עצמאי, אחת לכמה חודשים, לעלות על הגג, ופשוט לנקות במים וסבון – זה גם כן מתכון שאמור להבטיח את אורך החיים שלהם – באחריות.

תגובה 1:

  1. אני בדיוק השבוע, החלפתי את קולטי השמש הישנים שלי על הגג, לאחר שהתמלאו במסות של אבנית, והתחילו לנזול (וגם לא לחמם את המים כמו שצריך).
    גם המתקין שבא להתקין לי את הקולטים החדשים, נתן לי את הטיפ שאתה ציינת, שזה לשטוף את הקולטים אחת לכמה חודשים כדי שלא יסתמו (אפילו הוא התקין ברז מיוחד בסמוך לקולטים, כדי שתהיה גישה יותר נוחה לחבר צינור, ושאפשר יהיה לעשות את זה). בנוסף התקנתי גם מסנן אבנית לדוד, שאני מקווה שבאמת גם קצת יעזור לפתור את הבעיה הארורה הזאת... אין מה לעשות - אבנית זאת פשוט "מחלה" של דודי שמש!

    השבמחק