דפים

יום חמישי, 28 באוקטובר 2010

איטום - זיפות גגות

זיפות גגות



בעבר, שימוש בשיטה של זיפות לצורך איטום של גגות היה מאד נפוץ ושכיח. בעשור האחרון, עם כניסתה של שיטת האיטום באמצעות יריעות ביטומניות (אלו הן יריעות מיוחדות שעשויות מחומר עמיד ובלתי חדיר למים – אשר מספקות איטום מקסימאלי בצורה קלה ובעלות כספית יחסית נמוכה) – החלה שיטת הזיפות אט-אט להיעלם מן העולם, למרות שעדיין פה ושם, ניתן בהחלט לאתר עוד מקרים שנעשה בה שימוש לצורך איטום גגות, בעיקר בגלל העלות המאד הנמוכה של השיטה, בהשוואה לשיטות איטום אחרות שמציע היום השוק.

אבל איטום גגות ע"י זיפות היא ממש אינה משימה שמתאימה לכל בעל מקצוע שמתיימר להגדיר את עצמו בתור קבלן איטום. היא דורשת דיוק, הבנה בתחום, ובעיקר ניסיון ומקצועיות של הרבה מאד שנים. אם היא חייבת להיעשות בצורה טובה ותקנית ואם היא לא נעשית כך – היא לא תהיה אפקטיבית, והגג יתחיל לפתח עם הזמן בעיות של רטיבות ונזילות.

כיוון שזיפות גגות משחיר את הגג, ומשנה את צבעו, הוא חייב להיעשות בליווי של הלבנת הגג. קיימות שלוש שיטות עיקריות לאיטום של הגג ע"י זיפות: השיטה הראשונה - היא מריחה שכבה אחת של זפת ואז הלבנה, השיטה השנייה - היא מריחה של שתי שכבות זפת עם יריעות פייברגלאס ביניהן ואז הלבנה, והשיטה השלישית – היא מריחה של שתי שכבות זפת עם יריעות של רשת אינטרגלס ביניהן, ואז הלבנה.

כדי שעבודת הזיפות תתבצע בצורה יעילה וטובה, יש להקפיד על כמה כללי ברזל עיקריים בעת ביצוע של העבודה:
  • ראשית – יש לבצע ניקיון יסודי של הגג מחול, אבק ולכלוך. חשוב במיוחד להקפיד ולנקות במקומות שבהם הצטברו מים עומדים או שלוליות, וכן בסביבה של הדוד שמש והקולטים – היכן שגם כן עפ"י רוב נוטים להצטבר הרבה מים ולכלוך.
  • בשלב השני – מורחים שכבת יסוד (חומר מיוחד בשם "פלינקוט") שמטרתה לגרום לזפת להיקשר בצורה טובה יותר אל המשטח של הגג ולהיצמד אליו. את שכבת היסוד רצוי למרוח, ואז לתת לה להתייבש באוויר הפתוח, לפחות כמה שעות (עדיף אפילו יממה שלמה). חשוב לוודא, שלפני ביצוע תהליך הזיפות עצמו, לא יישארו על הגג שלוליות או מקטעים רטובים של שכבת יסוד שלא התייבשה, אחרת הזפת לא תצליח להיקשר בצורה טובה אל הגג, והאיטום לא יהיה אופטימאלי.
  • בשלב השלישי – אם יש צורך – אוטמים סדקים, קרעים ומבצעים שאר תיקונים שיש צורך לעשות אותם על הגג.
  • בשלב הרביעי – מבצעים זיפות של ה"רולקות". ה"רולקות" הינן כל נקודות החיבור שנמצאות על הגג בין הרצפה לקירות. האיטום שלהם הוא חיוני, ומאד חשוב לעבודת איטום יעילה ומקצועית.
  • בשלב החמישי – מבצעים זיפות של משטח הגג כולו ומחכים כמה שעות עד שיתייבש.
  • בשלב השישי – שופכים חול על כל שטח הגג. שפיכת החול, היא פעולה מקדימה לפני ביצוע תהליך ההלבנה של הגג. מטרתה לגרום לשכבת ההלבנה, להיצמד בצורה טובה יותר אל הזפת.
  • בשלב האחרון – מבצעים הלבנה של הגג. הלבנת הגג, היא אמנם השלב הסופי והאחרון בכל התהליך של איטום הגג, אבל אם היא לא נעשית בצורה מקצועית וטובה, תוך שימוש בחומרים ייעודיים, היא משבשת את כל העבודה שנעשתה ומסבה לה נזק. כמה כללים שחשוב לשמור עליהם על מנת לבצע הלבנת גג כהלכתה: דבר ראשון – חשוב שההלבנה תעשה על גג צונן וקר (לפיכך עדיף לא בשעות השמש החמות). אם הגג והזפת חמים מהשמש, ובכל זאת מבצעים עליו הלבנה, לאחר כמה שעות, שכבת ההלבנה תתחיל לפתח סדקים, והגג יראה כמו אדמה חרוכה. כלל שני – ההלבנה מבוצעת באמצעות סיד משולב עם דבק אקרילי. חשוב שגם הדבק וגם הסיד, יהיו מאיכות טובה ובכמות שהיא מספקת. חיסכון בדבק – אם זה בכמות או באיכות, לא יגרמו לסיד להיקשר כמו שצריך לגג, והוא יישטף עם הגשם הראשון שיגיע... במילים אחרות ההלבנה פשוט תרד לטמיון.
לסיכום – תהליך זיפות של גגות, הוא תהליך מורכב שדורש מיומנות, ידע וניסיון. כפי שכבר צוין, לא כל קבלן איטום שמגדיר את עצמו ככזה, מוסמך לעשות זאת בצורה טובה ותקינה. בבואכם לחפש בעלי מקצוע שיבצעו עבורכם איטום של הגג, חשוב מאד שתעשו לפני סקר שוק מקיף ובדיקות עד לאיתור הקבלן האידיאלי. שוק האיטום היום, הוא שוק פרוץ, ורווי בבעלי מקצוע חובבנים ולא תמיד מקצועיים. עבודות איטום שלא נעשות כהלכתן, יגררו מצדכם רדיפה אחרי בעלי מקצוע, הוצאות כספיות אדירות ובעיקר כאב ראש אחד גדול – לפיכך, מומלץ באמת למצוא את הקבלן האחד היעיל והטוב, (גם אם זה יעלה לכם קצת יותר), שיעשה עבורכם את העבודה על הצד הטוב ביותר, ויסב לכם חורף שקט, חם, וחף מבעיות רטיבות ושאר נזילות.

תגובה 1:

  1. בביתי (על הגג) הולך להתבצע בקרוב איטום באמצעות יריעות ביטומניות שהזמנתי מטעם חברת איטום - לאחר בירורים אין ספור שעשיתי...
    עשו לי לפני שלוש שנים איטום על הגג. האיטום נעשה ע"י איש שעוד הומלץ לי עליו אבל התגלה כשרלטן אמיתי... לא רק שעם הגשם הראשון כל העבודה שעשה ירדה לטימיון, ובכלל אני שואל את עצמי אם הוא מעולם עשה איזושהי עבודה, (כי כל הנזילות שבהם היה אמור לטפל - נותרו כשהיו... ) אלא שגם מסיבה שאינה ברורה לי עד היום, הוא פשוט ניתק את הפלאפון שלו, ונעלם כאילו בלעה אותו האדמה!
    שני חורפים נאלצנו אני ואשתי לסבול את ההונאה, כיוון שלא התאפשר לנו כלכלית לבצע איטום נוסף... החורף הזה, משעה שהתארגנו על עצמנו, אנחנו הולכים לנסות שוב - רק שהפעם עשינו באמת בירורים מקיפים עד שהגענו לחברה שהיא אמינה וטובה, ואני מקווה שהפעם לא נאכל אותה כמו בפעם הקודמת!
    המידע שהעלית במאמר חשוב. לפני שמזמינים קבלן איטום צריך באמת לשאול אותו את כל השאלות שציינת, או לפחות לראות שהוא מדבר לעניין ועל הנושאים שכתבת, כי אחרת באמת אפשר לאכול אותה!
    אני היום כבר למוד ניסיון, אבל אני ממליץ בחום לכל אלה שהם "טירונים" באמת קצת לבדוק את השטח לפני!
    הרגשתי צורך לשתף אותך בזה! תודה על המידע, ואמשיך לעקוב אחר הבלוג שלך.

    בברכה,
    רמי

    השבמחק