דפים

יום שישי, 22 באוקטובר 2010

תיקון מוצרי חשמל - האם שווה לתקן או לקנות חדש?

כאשר מוצר חשמלי מתקלקל - האם שוה לתקן או שעדיף לקנות חדש?


אין דבר יותר מתסכל ממכשיר חשמלי שפתאום שובק חיים. בד"כ זה גם תמיד קורה, בזמן שהוא הכי פחות מתאים והכי פחות נוח – פתאום מכונת הכביסה מפסיקה לעבוד, תנור הבישול אינו פועל או שואב האבק מפסיק לשאוב... אז בשלב הראשון – חשוב באמת לשמור על קור רוח ולא לאבד את העשתונות. נכון שמדובר בסיטואציה שהיא לא ממש נעימה, אבל חשוב לזכור שמדובר סה"כ במכשיר חשמלי, וכל מכשיר הוא בסופו של דבר בר תיקון, וגם אם לא אז הוא בר החלפה, ואפשר תמיד לקנות חדש. בשלב השני – צריך לחפש את התעודת אחריות של המכשיר, ולראות אם היא עדיין בתוקף. אם המוצר הוא יחסית חדש – אז כל תקלה או בעיה שפוקדת אותו, היא במסגרת האחריות שניתנת על המוצר – מה שאומר, שגם אם יידרש תיקון – לא נצטרך להוציא עבור כך שקל – פשוט מתקשרים לחברת השירות, וזאת, כבר דואגת לתקן את הבעיה על חשבונה - מבלי שזה יעלה לנו מאום (אם זה ע"י שליחת נציג טכנאי לבית הלקוח, או ע"י תיקון הבעיה במעבדת השירות) – הכל במסגרת תקופת האחריות.

אבל מה עושים עם המכשיר החשמלי שהתקלקל הוא כבר לא במסגרת האחריות? האם שווה לפנות לטכנאי לתיקון מוצרי חשמל ולתקן באופן עצמאי את התקלה – או שבכלל אולי מומלץ לשקול קנייה של מכשיר חדש? ובכן – התשובה על כך היא אינה חד משמעית – הכל תלוי בטיב המוצר, באיכות שלו, במספר השנים שהוא ברשותנו, באופייה של התקלה עצמה ובעלות התיקון שלה. מסתבר, שלפעמים, לא כדאי למהר ולתקן כל תקלה שפוקדת את המכשיר, בייחוד אם הוא ישן. לפעמים פשוט כדאי, עם כל הצער שבדבר, להיפרד ממנו לשלום, לזרוק אותו לפח הזבל, ולהתחדש במכשיר חדש.

בשוק מוצרי החשמל היום – קרוב ל – 70% מהפירמות הממותגות, מיוצרות בסין ובשאר ארצות המזרח הרחוק – מה שהופך אותן מצד אחד למאד מוזלות ונגישות לצרכן, אבל מצד שני, ללא ממש עמידות לאורך זמן. בכל מוצרי החשמל המיוצרים בסין, ללא יוצא מן הכלל, אין ממש השקעה בחלפים איכותיים. לפיכך המוצרים גם נוטים להתקלקל תוך כמה שנים ספורות. גם כאשר הטכנאי כבר בא לתקן – בגלל החלפים המוזלים, התיקון לא מוכיח את עצמו לאורך זמן – זה גם מקשה על עבודתו של הטכנאי וגם פוגע בשביעות רצונו של הלקוח.

ובכל זאת, כשמתלבטים אם לתקן מכשיר חשמלי או לא – כדאי להביא מספר גורמים בחשבון, ולפי זה להפעיל שיקול דעת:
  • הגורם הראשון הוא גורם הגיל. אם המוצר הוא בן למעלה מחמש שנים, והתקלה היא תקלה רצינית – כדאי לשקול בחום, לא לתקן, ופשוט להחליף אותו בחדש. המכשיר, כמו שאומרים, נחשב כמכשיר שעשה את שלו.
  • הגורם השני הוא סוג המכשיר. בד"כ מכשירי חשמל קטנים כמו מיקרוגל, שואב אבק, תנור אמבטיה, מפזר חום, רדיאטור ומיקסר – לא מומלץ לתקן בכלל. עלות ממוצעת של תיקון עבור מכשירים שכאלה, תגיע ברוב המקרים לעלות של מכשיר חדש מהאריזה. לגבי המכשירים הגדולים יותר – כמו מכונת כביסה, תנור אפייה, מדיח כלים או מייבש כביסה – בד"כ אם מדובר בתיקון קטן של עד 400 או 500 שקלים, מומלץ להשקיע ולתקן. תיקון מקרר או תיקון מכונת כביסה – זה גם דבר ששווה להשקיע בו – אם הוא פוקד את המכשיר אחת לכמה זמן. אם מדובר בתיקון שהוא רציני יותר כמו החלפת מנוע למכשיר, או תקלות שממשיכות וחוזרות על עצמן פעם אחר פעם – לא מומלץ להיאבק יותר מדי, אלא פשוט כדאי לרכוש מכשיר חדש (היום גם עלות של מכונת כביסה חדשה, מייבש, או תנור אפייה היא אינה בשמיים – כך שזה סה"כ פתרון ריאלי).
  • הגורם השלישי הוא המצב הכללי של המכשיר. גם אם המכשיר יחסית ישן, אבל הוא שמור ומתוחזק טוב, וסה"כ אין לו בעיות שיותר מדי חוזרות על עצמן – גם אם פוקדת אותו אחת לכמה שנים תקלה – מומלץ להשקיע ולתקן. אם מאידך, כפי שצוין, מדובר במכשיר "מועד לפורענות" שנוטה על בסיס קבוע להתקלקל ולעשות בעיות – אין צורך להיאבק בו – אלא פשוט לקנות חדש.
  • יש גם הרבה לקוחות, בעיקר אנשים מבוגרים, שנוטים להיקשר למכשירי החשמל שלהם אם זה מבחינה סנטימנטאלית וגם מבחינה של נוחיות. הם יודעים כבר רגילים להפעיל אותו, יודעים בדיוק איזה כפתור עושה מה, וקצת פוחדים מההתקדמות הטכנולוגית. אצל לקוחות כאלה – סביר להניח שתהיה התעקשות לתקן בכל זאת את המכשיר, ישן ככל שיהיה, ויעלה כמה שיעלה. אצל לקוחות צעירים, לעומת זאת הגורם הסנטימנטאלי אינו משחק תפקיד. בד"כ אם למוצר כבר יש כברת חיים מאחוריו וקילומטראז' נאה, לא משקיעים בתיקון, וגם אם מדובר בקלקול קטן וזול – ההעדפה היא להחליף את המכשיר "כי פשוט נמאס ממנו".

תגובה 1:

  1. שירה מתל-אביב10 בדצמבר 2010 בשעה 1:30

    סבא וסבתא שלי באמת אנשים מבוגרים, ובאמת יש להם מכונת כביסה ענתיקה כבר למעלה מ - 15 שנה, שהם עוד מתעקשים להמשיך ולתקן בממוצע כל חצי שנה, שנה - למרות שכולנו מפצירים בהם לזרוק ופשוט לקנות חדש... אבל הם בשלהם!!
    זה באמת קטע עם אנשים מבוגרים הא? בכל מקרה אני גם בדעה שמכשירי חשמל זה לא לנצח, וכמו שמחליפים מכונית כל כמה שנים, אפשר גם לקנות מכונת כביסה חדשה או מקרר או תנור או כל דבר! היום גם המכשירי חשמל האלה מה זה זולים, ככה שגם לא יוצאים בנזק יותר מדי גדול! אני תומכת ברעיון של לקנות באמת חדש כשמשהו מתחיל לעשות בעיות!

    השבמחק