דפים

יום רביעי, 2 בפברואר 2011

בניית דקים - משלב הרעיון ועד לשלב ההתקנה

בניית דקים – משלב הרעיון ועד לשלב ההתקנה


עד לא לפני הרבה מאד שנים, כאשר אנשים היו מעוניינים לחפות משטחי חוץ –
אם זה את הכניסה של הבית, איזה שהוא חלק מן החצר, או את היציאה מן המרפסת אל הסלון - היה מקובל לעשות זאת באמצעות שימוש באריחי ריצוף (מכל מיני סוגים) או ע"י יציקה של משטחי בטון. מאז אותן שנים - עולם העיצוב עבר, (ועדיין ממשיך לעבור) לא מעט תהפוכות ושינויים, וכמו שאת מקומם של אריחי השיש והקרמיקה תפסו משטחי הפרקטים מהעץ כדי לחפות משטחי פנים בתוך חללי דירות ובתים (אם זה סלון, חדרי שינה וכדו'), כך גם הדקים הפכו למוצר פופולארי ביותר, למי שחשקה נפשו בלרצף חללים חיצוניים (כמו משטחים של חצרות, גינות ומרפסות), ועד כמה שזה עושה כרגע רושם – הדקים הם כאן כדי להישאר, והם לא מתכוונים להיעלם מהמפה כל-כך מהר...

אז למה בעצם דקים? דקים, בראש ובראשונה, הם פריט שמשדר יוקרה ואלגנטיות. הנוכחות של העץ הטבעי בסביבת הבית, משרה אווירה מזמינה, אווירה שכייף להיכנס אליה. הדק משדר חמימות, ואפילו מבחינה פרקטית – הרבה יותר נעים, בטיחותי ונוח להסתובב על גבי משטח של דק עץ מאשר על גבי משטחים שהם מרוצפים בשיש, אבן או בבטון. מעבר לכל זאת, עוד יתרון חשוב שיש למשטחי הדקים, הוא היותם מוצרים חוסכי מים. במדינה הסובלת ממצוקת מים כמו שלנו, כאשר כל טיפה וטיפה של מים היא מצרך חשוב, שאסור בתכלית האיסור לבזבז – התקנה של דק, עדיפה על גבי שתילה של דשא או צמחיה שדורשים השקיה מתמדת, ונחשבים ל"בזבזני מים".

אם בחרתם להתקין דק, חשוב שתבינו שמדובר בתהליך – זה אמנם לא תהליך מסובך, אבל הוא עדיין דורש הכנה מקדימה, קבלת החלטות וגם כל מיני תכנונים, עד לרגע שבו תוכלו ליהנות מן המוצר המוגמר, והדק החדש יותקן בביתכם. בכדי לעשות קצת סדר בדברים, נסביר לכם בפרוטרוט כיצד מתבצע תהליך של בניית דקים – משלב הרעיון ועד לשלב התוצאה הסופית, הלכה למעשה.

השלב הראשון, הוא אולי השלב החשוב ביותר בפרויקט – מדובר בשלב תכנון הדק. בשלב זה עליכם לשאול את עצמכם שאלות כגון: איפה אתם מעוניינים שהדק יבנה? (בגינה, במרפסת, בכניסה לבית, מסביב לבריכה, מסביב לג'אקוזי), מה יהיה השטח של הדק? מאיזה חומר אתם רוצים שהוא יהיה עשוי? (דק אורן, דק איפאה, דק סינטטי), מה יהיה הגובה של הדק? האם אתם מעוניינים לשלב אלמנטים דקורטיביים נוספים בסביבתו? (כגון: פרגולה, נדנדה, אדניות מעץ, צמחיה, פינת ישיבה) וכמובן – מהו גם התקציב שלכם לכל הפרויקט. כל השאלות האלו ועוד – אלו הם כמובן שאלות, שאין לכם צורך (וליתר דיוק, גם אין בידיכם את הכלים והיכולת) לענות עליהם לבד. אי לכך, כדאי מאד להתייעץ בשלב התכנון עם איש מומחה, אדריכל או מעצב פנים שיסייעו לכם בקבלת ההחלטות וינחו אתכם איך לבנות את הדק המתאים ביותר עבורכם.

לאחר שקיבלתם את כל ההחלטות - לגבי איפה הדק יוקם, באיזה גודל, ומאילו חומרים – מגיע השלב השני בתהליך, שהוא שלב בניית התשתית של הדק. כאשר מתחילים במלאכת בניית התשתית, חשוב לפני הכל, לאבחן את משטח ההקמה. דקים, בעיקרון, יכולים להיבנות רק על גבי משטחים שהם לחלוטין ישרים (כמו אדמה ישרה, בטון, או מרצפות). אם מדובר במשטחים שהם פחות ישרים כמו אדמה שיש לה כמה מפלסים, או דשא – צריך במקרים מסוג אלו לעשות יישור של הקרקע או לחילופין לצקת אל הקרקע בטון (זה על מנת ליישר את השטח), ורק אז ניתן להתחיל בבניית היסודות. לשאלתכם - מדוע הכנת התשתית היא כה חיונית לתהליך – התשתית למעשה מעגנת את הדק אל הקרקע, היא דואגת לשמור על יציבותו של הדק, וככל שנדאג לתשתית חזקה ואיתנה יותר, כך גם מרבית הסיכויים שהדק שלנו יהיה איכותי יותר, חזק יותר, ועמיד לאורך שנים.

השלב השלישי הוא בניית היסודות של הדק. גם כאן, חשוב מאד שבניית היסודות, תיעשה באופן מקצועי ובמומחיות. היסודות הם למעשה הקורות התומכות של הדק. חשוב לשים לב למרווחים שבין הקורות – שיהיו שווים, ושגם רמת הצפיפות בין הקורות תהיה מותאמת לעומס שהדק עתיד לספוג (לדוגמא: אם מדובר בדק שנמצא במקום שצפוי לתנועה משמעותית של בני אדם - כמו מסעדות או גני אירועים, או דק שעליו יהיו מונחים משאות כבדים, צריך להקפיד על צפיפות גבוהה בין הקורות). עוד נתון שכדאי לזכור הוא שדקים בנויים לשאת משאות כבדים יותר במרכזם, ופחות בקצוות. מכל מקום – בניית היסודות צריכה להיעשות בצורה מדויקת, עם רווחים מותאמים ועם פילוס מדויק – רק כך נוכל להבטיח את עמידותו של הדק ואת יציבותו.

בשלב הרביעי, לאחר שהתשתית הוקמה, והיסודות נבנו – מגיע שלב הנחת משטח הדק. קורות הדק שיוצרות את משטח הדריכה - צריכות להיות סימטריות, בעלות רוחב ואורך אחיד, ללא סדקים, ללא שברים וללא "עיניים". גם הברגים המחברים בין הקורות צריכים להתאים לסוג העץ, ומבחינה אסתטית – עדיף שיראו לעין, כמה שפחות (למרות שזה, אגב, גם שיקול של תקציב - כיוון שקיימת אופציה להתקנה של דק בצורה מיוחדת המכונה "סמויה", שבה הברגים אינם נראים כלל לעין, אבל אז זה גם מצריך השקעה תקציבית גבוהה יותר בפרויקט).

השלב האחרון בתהליך – הוא שלב צביעת הדק. לאחר שהנחת קורות המשטח הסתיימה, נהוג לצבוע את משטח הדק בצבע מיוחד לדקים על בסיס שמן (לא צבע רגיל לעץ!) כדי לשוות לו מראה אחיד, חלק ויפה. אותו צבע לדקים, הודות לשמנים המיוחדים שהוא מכיל, גם דואג להזין את העץ ולטפח אותו – כך שהדק לא ישחק ויינזק לאורך זמן. מעבר לכל זה – חשוב מאד גם בחודשים וגם בשנים שלאחר ההתקנה – להקפיד לשמן את משטח הדק אחת לכמה חודשים, ולצבוע אותו מחדש אחת למספר שנים, כדי להמשיך ולשוות לו מראה רענן וחדש – כך שתמיד יראה יפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה