דפים

יום שישי, 11 בפברואר 2011

פרגולות - קצת חומר למחשבה לפני שבונים פרגולה בחצר

קצת חומר למחשבה לפני שבונים פרגולה בחצר


כולנו חולמים על גינת חלומות – כזאת שתיראה מושלמת. גינה יפהפייה – אבל שתהיה גם מטופחת. גינה - שגם יהיה נעים ונחמד לשבת בה, גם שיהיה כייף להסתכל עליה, ואם אפשר – אז גם שתגרוף הרבה מחמאות וקריאות התלהבות מכל מי שרק יבוא בא לבקר. המודעות לגבי פיתוח ועיצוב של גינות נוי רק הולכת וגדלה עם השנים. אם בעבר היה נהוג לשתול משטח של דשא, להוסיף מסביב עוד כמה עצים ביחד עם כמה ערוגות של צמחייה, ובזאת להסתפק... היום תכנון של גינות נוי נחשב לאומנות בפני עצמה. היום אדריכלי הנוף לא מסתפקים רק בשתילה של פרחים ושאר אלמנטים "צמחיים" בגינה, אלא שמים גם דגש על איך תעוצב הגינה מבחינה ארכיטקטונית (לא בכדי, מכונים המתכננים הללו אדריכלי נוף). הם מחשבים אילו פריטים משלימים ניתן יהיה להוסיף לה, ובאילו מיקומים – ממש כשם שמתוכנן פנים הבית מבחינת סגנון וחזון עיצובי, כך בצורה שהיא מאד דומה, מתוכננת גם הגינה.

בהרבה מאד גינות נוי של היום, תוכלו כאמור למצוא פריטים משלימים. למה הכוונה? פריטים משלימים יכולים להיות דק מעץ, גדר, מעקה, פרגולה או פינת ישיבה. אלמנטים מסוג אלו יכולים להיות מעוצבים משלל של חומרים, והנוכחות שלהם (כמובן כשהיא נעשית במידה) ללא ספק "משלימה" את הגינה ומשדרגת אותה פלאים.

כשמחליטים לעצב גינה, שווה בהחלט להביא בחשבון התקנה של פרגולה בתור ערך מוסף. אם כבר עסקינן באותה מגמה הולכת ומתחזקת של אנשים לשלב אצלם בגינה כל מיני פריטים ואביזרים משלימים שישדרגו אותה – בהרבה גינות, תיווכחו מהר מאד לראות, שפרגולות תופסות את מרכז הבמה.

כשמדברים על פרגולות, מדברים למעשה על קונסטרוקציה (בד"כ מעץ, אך יכולה גם להיות מאלומיניום) שלה ארבע קורות תומכות ומעליהן קירוי. הפרגולה היא קונסטרוקציה קטנת מידות (בגודל מטר עד כמה מטרים בודדים), היא יכולה להיבנות בצמוד אל הבית או בתור יחידה שעומדת בפני עצמה בשטח הגינה, והמטרה העיקרית שלה מעבר למטרה האסתטית של לשפר ולהעלות את ערך הגינה – ליצור מעין פינה מבודדת, מוצלת ומקורה שתשמש לכל מיני פעילויות, שרוצים לעשות בחוץ אבל לא ניתן כשמזג האוויר אינו מאפשר זאת.

עקב המודעות, והודות לביקוש הגדול שפרץ בקרב בעלי הגינות – לשלב פרגולות, השוק היום מציע מגוון של סגנונות, שפע של דגמים הרבה מאד חומרים וגם הרבה מאד אופציות לעיצובים שונים של פרגולות (שלא לדבר גם על כמות בעלי המקצוע לבניית פרגולות שהשוק מציע). כשמחליטים לבנות פרגולה, מומלץ להסתמך הן על הטעם האישי (ברמת העיצוב), הן על הצרכים האישיים שהפרגולה אמורה למלא, והן כמובן על "הצעות הייעול" של בעל המקצוע והטיפים שהוא מנדב.

הנה כמה נקודות ששווה מאד לקחת בחשבון בשעה שמתקינים פרגולה:
נקודה ראשונה שצריך להתייחס אליה היא - היכן אנחנו מעוניינים שהפרגולה תיבנה. פרגולה יכולה להיות מותקנת במרכז החצר כיחידה נפרדת, היא יכולה להיות צמודה לבית (כשהקיר של הבית משמש כשתי הקורות האחוריות שלה) ואז היא משמשת כהמשך טבעי לסלון, היא יכולה להיות מותקנת מעל לבריכה, מעל לג'אקוזי, מעל פינת ישיבה – האפשרויות הן רבות וצריך לחשוב עליהן בהתאם לתפקידים שאנחנו מעוניינים שהפרגולה תמלא.
נקודה שנייה שצריך לקחת בחשבון היא – מה גודלה של הפרגולה מבחינת מידות יהיה. בד"כ בבתים פרטיים, בוילות או במרפסות הפרגולה בד"כ תהיה קטנת מידות (מטר עד כמה מטרים בודדים). במסעדות, מקומות ציבוריים וגני אירועים, לעומת זאת – פרגולה ממוצעת יכולה אפילו להגיע לכמה עשרות מטרים טובים. הכל תלוי בשטח אותו הפרגולה באה לכסות, ואת כמות האנשים מבחינה מספרית – להם הפרגולה מיועדת.
נקודה שלישית שיש לקחת בחשבון (אולי המשמעותית ביותר) היא מאיזה חומר אנחנו רוצים שהפרגולה תיבנה. הפרגולה לא בהכרח חייבת להיות עשויה כולה מחומר אחד, וקיימת בהחלט גם אפשרות לשלב בה מגוון של חומרים, כל עוד הם כמובן בהתאמה ומשתלבים זה עם זה. פרגולות עץ לצורך העניין (שנחשבות גם ליותר אהודות ופופולאריות) – משרות אווירה כפרית וחמימה יותר. פרגולות אלומיניום – מקנות מראה היי-טקי ומעודכן יותר. קיימת גם אפשרות לשלב זכוכית בפרגולה, קנים של במבוק, פיברגלאס ואפילו יריעות ברזנט – הכל בהתאם לטעם ועפ"י ההעדפה האישית.
נקודה רביעית שיש להתייחס אליה היא השגת רישיון לפרגולה. הרבה אנשים אינם מודעים לזאת – אבל פרגולה כמו כל תוספת בנייה, מחייבת היתר בנייה ואישור מצידה של הרשות המקומית. מומלץ להיערך לכך ולדאוג לכל הרישיונות לפני תחילת העבודה בפועל שכן אחרת מסתכנים בבירוקרטיה מיותרת ובקנסות או צווי עיכוב מטעמה של הרשות המקומית.
שווה בהחלט לשקול הוספה של אלמנטים נלווים לפרגולה. זה יכול להיות דק שמותקן למרגלותיה (בייחוד אם מדובר בפרגולת עץ – זה משתלב מאד יפה), זה יכול להיות פינת ישיבה, זה יכול להיות מדרגות שמובילות אליה, גדר שתוחמת אותה, נדנדות ואפילו צמחיה שמשתרכת ומטפסת על העמודים ועל הגג.
דבר אחרון, וגם לא פחות חשוב – ודאו שהמתקין שבא לעשות לכם את העבודה – הוא מישהו מוסמך ובעל ניסיון. פרגולה זה לא סתם עוד קונסטרוקציה שמתקינים בבית. עם קצת השקעה ותשומת לב – היא יכולה לתפקד כיצירת אומנות של ממש. בידקו שהמתקין שלכם כבר עשה עבודות דומות בעבר, שיש עליו המלצות, אם יש לכם את היכולת אפילו לכו וראו במו עיניים עבודות קודמות שביצע. תחקרו אותו אם הוא נותן לכם אחריות על המבנה ולכמה זמן, וגם מבחינת תחזוקה – בררו איתו איזו תחזוקה ואילו סוגי טיפול הפרגולה דורשת ובאיזו תדירות של טיפולים מדובר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה