דפים

יום ראשון, 27 בפברואר 2011

בניית קירות גבס

בניית קירות גבס - אפשר גם ללא בעל מקצוע


גבס כחומר גלם, נחשב כיום לחומר פופולארי ביותר עבור בנייה פנימית. יותר ויותר אנשים, אם זה במסגרת תהליכים של שיפוצים בתוך הבית או במסגרת תהליכים של בנייה ראשונית - משתמשים בחומר הזה למגוון של תפקידים ולהגשמת כל מיני רעיונות עיצוביים. כשמדברים על גבס עבור בנייה – לא מדובר באותו חומר גבס שאנחנו מכירים מתחום האומנות או מתחום הרפואה לקיבוע שברים. החומר אומנם ביסוד שלו הוא די דומה ומכיל את אותה תרכובת כימית, אבל הגבס שמשמש את קבלני הגבס לבנייה, מופיע בתצורה שהיא קצת שונה: תצורה של לוחות גדולים בצבע ורוד בהיר, ירקרק או אפור בהיר, כאשר כל צבע מסמל תכונה אחרת של הלוח, ומיועד גם לשימוש אחר (לדוגמא: אחד לבידוד מפני חום, אחר לבידוד מפני רעשים, אחד עמיד בפני רטיבות, אחד מתאים יותר עבור תקרות, אחר מיועד יותר לבנייה של מחיצות פנימיות וכדו').

השימוש אולי הכי נפוץ, שיש ללוחות גבס הוא בנייה של מחיצות גבס. מחיצות גבס, או בשמם המקצועי הנוסף – קירות גבס, מהווים פתרון זול, יעיל ומהיר לכל מי שמעוניין לשנות את החלוקה הפנימית שיש לו בתוך הדירה או המשרד. היתרון של לוחות הגבס הוא בניידות הגבוהה שיש להם, בקלות שבלהרכיב ולפרק אותם, במחירם הזול, וביכולת שלהם לבודד היטב (מפני רעשים, מפני חום ומפני קור). לא הרבה מאד שנים אחורה מהיום - היה נהוג לבצע בניות מסוג אלו באמצעות קירות עשויים בטון ובלוקים – משימה שהייתה לא הכי קלה וגם לא הכי פשוטה בלשון המעטה... מרגע שלוחות הגבס נכנסו לשוק, אלו תפסו להם מהר מאד מקום של כבוד בעולם הבנייה (הודות לכל היתרונות שציינו), וכיום אין כמעט בנייה פנימית שנעשית ללא שימוש במחיצות של לוחות גבס.

כשאנשים שומעים את הביטוי: "בנייה של קירות גבס" – מיד זה מתקשר להם עם משימה שהיא מאד מורכבת. משימה שללא ידיים נאמנות של איש מקצוע מוסמך – עדיף אפילו מישהו שהוא קבלן לעבודות גבס במקצועו, אין סיכוי שתבוצע. ובכן, זה לא ממש מדויק. האמת היא שבנייה של קירות גבס זה דבר שהוא די טכני ופשוט – דבר אפילו שכל אדם פשוט יוכל לבצע אותו בעצמו. במאמר זה נסביר לכם איך לבנות קיר גבס בשיטת "עשה זאת בעצמך" בכמה צעדים קלים פשוטים.

ראשית, נסביר קודם כל איך בכלל קיר גבס בנוי. קיר גבס מורכב משלד עשוי פח, שעליו מרכיבים את לוחות הגבס (בחירת הלוח נעשית עפ"י צרכי השימוש בחדר) ובין השלד ללוחות גם ניתן להכניס מילוי כלשהו (כמו צמר סלעים, צמר זכוכית וכדו') בהתאם לבידוד אותו אנחנו רוצים.

בשלב ההתחלתי בונים את שלד הפח. השלד בנוי מ"מסילות" שנראות כמו פרופילים צרים של מתכת. מבריגים אותם על גבי הרצפה בצורה אופקית ומהרצפה לתקרה בצורה אנכית בהתאם לגודל הקיר בו אנחנו מעוניינים. מקובל גם ליצור מרווחים של בין 30 ל – 60 ס"מ בין פרופיל אנכי למשנהו, כדי לייצב את הקיר, ולהפוך אותו לעמיד יותר, במקרה שייתלו עליו בעתיד כל מיני חפצים כבדים (כמו מדפים, טלוויזית פלאסמה וכדו'). על השלד מרכיבים את לוחות הגבס כך שיהיו בצמידות אחד לשני (לוחות הגבס ינועו בקלילות על המסילות שהרכבנו) ומחברים אותם אלו לאלו באמצעות ברגים. לאחר מכן מחליקים את החיבורים שיש בין הלוחות באמצעות שפכטל ונייר זכוכית, ולבסוף כשהקיר חלק – גם צובעים את כולו בצבע המיועד לקירות: אקרילי או פלסטי.

צורת בנייה זו – תקפה כמעט לכל מבני הגבס באשר הם: חיפוי קיר בטון באמצעות קיר גבס, נישות מגבס, מזנון גבס, מחיצות גבס ועוד. החוכמה היא פשוט ליצור את התשתית ולהרכיב את הפרופילים מהמתכת בהתאם למבנה אותו אנחנו מעוניינים ליצור, ואז כבר ההרכבה של הלוחות על גבי המסילות – נהפכת לעניין פשוט ביותר.

יש המתארים בנייה פנימית בגבס כ"משחק ילדים" – ממש כמו לשחק עם לגו... בין אם זה באמת נכון ובין אם זה לא - תמיד אפשר לתת לעבודות שכאלו צ'אנס ולהתנסות באופן אישי. אם לא יצליח – תמיד אפשר לקרוא לבעל מקצוע שיתקן, ואם כן – לפחות חסכנו לעצמנו גם הרבה מאד כסף, וגם קיבלנו את הסיפוק שבהכנת התוצר המוגמר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה