דפים

יום שלישי, 22 בפברואר 2011

חשמלאים - הפרעות באספקת החשמל

הפרעות באספקת החשמל


הפרעה באספקת החשמל, או כפי שהיא ידועה, בשם היותר מקובל שלה – הפסקת חשמל היא תופעה מוכרת וידועה לכולם. אין דבר יותר מעצבן או מכעיס, מאשר חשכה מוחלטת שפתאום משתררת עלינו, ללא שום הודעה או איזו שהיא הכנה מוקדמת, ופשוט כופה את עצמה עלינו, מונעת מאיתנו להמשיך בשגרת חיי היום יום שלנו.

כל פעם כשמתרחשת הפסקת חשמל, לכל אחד מאיתנו תמיד יש את התקווה הקטנה הזו בלב, שאולי מדובר בסתם איזה קצר רגעי בגלל איזה שהוא עומס יתר או יותר מדי מכשירים שהפעלנו בו זמנית, ושהליכה פשוטה לארון חשמל, או קריאה לחשמלאי מוסמך – יכולה לפתור את העניין בקלות. ברגע שאנחנו מגלים שבעצם כל הרחוב מוחשך, ולא רק הבית שלנו, אנחנו מבינים שבעצם לא חשמלאי ולא אנחנו נוכל לפתור את הבעיה. מדובר במשהו שהוא יותר גדול, ושבעצם יש כאן הפסקת חשמל, ושהיא לא בשליטתנו. כל מה שנותר לנו לעשות זה פשוט להמתין בסבלנות ולחכות – עד אשר היא פשוט תסתיים...

יש לציין, כי בעבר, התרחשויות של הפסקות חשמל, היו עניין הרבה יותר שכיח מאשר היום, שכן כיום הודות להתקדמות הטכנולוגית ולהערכות יותר נכונה של חברת החשמל למצבים שכאלו, מצליחה חברת החשמל, להתגבר על התקלות בזמן, ולמנוע את רוב ההפרעות באספקת החשמל.

על פי רוב, הפרעות באספקת החשמל עשויות להתרחש עקב כמה סיבות עיקריות:
  • עומס יתר בגלל שימוש ביותר מדי מכשירים בזבזני חשמל בו זמנית (בד"כ שכיח מאד בתקופת החורף בימים קרים מאד, כאשר רובנו ככולנו מפעילים באופן מוגזם תנורי חימום ודודי שמש, וגם בתקופת הקיץ בימים מאד חמים, כאשר השימוש במזגנים גובר).
  • תקלה טכנית פתאומית שמתרחשת באחת מתחנות הכוח של חברת החשמל, ושחברת החשמל לא מצליחה לאתר בזמן, וגם אין לה את היכולת להשתלט עליה במהרה. מקרה מסוג זה, התרחש לפני מספר שנים בתחנת הכוח באשדוד, כאשר מפסק ראשי בתחנה התפוצץ, וגרם לקריסה טוטאלית של כל התחנה ולתקלות באספקת החשמל בכל הארץ.
  • הפסקות חשמל יזומות. הפסקות חשמל מסוג אלו אינן הפסקות חשמל, שנוצרות עקב איזה שהוא עומס או תקלה, אלא להיפך – מדובר בהפסקות, שחברת החשמל יוצרת באופן מכוון, בד"כ כאשר היא מגלה מחסור בכמות החשמל העומדת לרשותה. איך זה בדיוק קורה? לחברת החשמל יש מערכת בקרה ארצית, המקבלת מידע על כמות החשמל העומדת לרשות חברת החשמל בכל רגע נתון, ועל כמות צריכת החשמל בכל רחבי הארץ. כאשר מערכת הבקרה מגלה מחסור בכמות החשמל, היא נותנת לחברת החשמל הוראה ליצור הפסקות חשמל יזומות בחלקים שונים של הארץ כדי "לחלק" את המחסור בחשמל ובכך בעצם להתגבר עליו (החלוקה היא בכדי לא ליצור מחסור באזור ספציפי אחד ולהשבית אותו מחשמל לאורך המון זמן. כמו כן, גם כשנעשית ההחלטה, באילו מחוזות בארץ להשבית את אספקת החשמל ובאילו לא, קיימת הוראה מפורשת האוסרת על חברת החשמל, להשבית מקומות אסטרטגיים כמו בתי חולים, מפעלים חיוניים ומקומות ציבוריים ומסחריים גדולים).
  • סוג נוסף של הפסות חשמל יזומות, הוא הפסקות חשמל שנעשות ע"י עובדי חברת החשמל לצורך עבודות חשמל, לשיפור התשתית, ושיפור אספקת החשמל. בד"כ על אספקות מסוג אלו נוטה חברת החשמל להודיע באופן מסודר לציבור לפחות כמה ימים מראש. בנוסף, היא גם משתדלת, שלא ליצור את הפסקות החשמל הללו בשעות פעילות, או בשעות יום, בכדי לא להוות מטרד גדול מדי עבור הציבור (שכן הדבר בד"כ משבש פעילות משרדים, פעילות מקומות ציבוריים, בתי ספר וכדו').

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה