דפים

יום חמישי, 8 ביולי 2010

שיפוצים - איך להיזהר משיפוצניקים חאפרים

איך להיזהר משיפוצניקים חאפרים?


כל מי ששיפץ אי פעם בחייו דירה או בית (או אפילו איזה שהוא חלק מסוים בבית שבו הוא גר, כמו חדר אמבטיה או חדר שינה) יודע שכל התהליך הזה של עריכת השיפוצים הוא תהליך לא פשוט בכלל. מעבר לשלב שבו ממש נערכים השיפוצים עצמם, וכולנו יודעים שאת החלק הזה ניתן להגדיר בלשון המעטה ככאב ראש אחד גדול (וכאן אני מדבר על הרעש, הלכלוך, הבלגן בבית, והרשימה עוד ארוכה...), יש גם את החלק המקדים של קבלת ההחלטה איזה שיפוצניק כדאי לקחת.

אולי אני טועה, ואולי קצת מגזים, אבל לטעמי מדינת ישראל היא אחת המדינות עם הכי הרבה בעלי מקצוע בתחום השיפוצים. איפה שלא תלכו, ואיפה שלא תסתכלו תמיד תיתקלו או תשמעו על בעלי מקצוע שעוסקים בענף. המגוון הוא כל-כך כל-כך רחב, שזה קצת מקשה על העניין של לקבל החלטה איזה קבלן שיפוצים כדאי לנו לקחת. אז אחת הדרכים המקובלות היא על סמך המלצות מחברים או מכרים שלנו, דרך נוספת, היא לברר על בעלי מקצוע מומלצים בכל מיני אתרי אינטרנט למיניהם שמתעסקים בתחום, כמובן שבנוסף לכל אלו גם נכנס למשוואה הפקטור של המחיר, ואיכות העבודה של הבעל מקצוע (אולי כדאי לראות עבודות קודמות שלו לפני שמחליטים לבחור אותו) – בקיצור יש הרבה מאד גורמים שבהם עלינו להתחשב – מה שהופך את המשימה למשימה לא פשוטה בכלל.

תמיד בשלב שבו בוחרים את הבעל מקצוע המיועד, הרבה פעמים נמצא את עצמנו מתחבטים בשאלה: האם הוא באמת מוצלח? או במילים אחרות האם הוא שיפוצניק מקצועי, או שסתם מדובר באיזה חאפר? לצערנו, כמו שהמגוון של הבעלי מקצוע בתחום הוא גדול, ככה גם גדול מספר החאפרים שמסתובבים בשוק – אז איך באמת אם כך נדע להיזהר משיפוצניקים חאפרים? הנה כמה טיפים.

ראשית יש להיזהר מכל אותם שיפוצניקים שנותנים לנו הרגשה של כולבויניקים. מה זה אומר? אחד מהמאפיינים הבולטים של שיפוצניק חאפר הוא ריכוזיות יתר. אם תתקלו בשיפוצניק שמגדיר את עצמו גם כרצף, גם כחשמלאי, גם כקבלן גבס, וגם כאינסטלטור – מומלץ שתתרחקו מאדם זה כמו מאש. כל תחום בענף השיפוצים, אם זה ריצוף, חשמל, עבודות גבס וכדו' – הוא מקצוע בפני עצמו. נדיר להיתקל בבעל מקצוע שבאמת מתמחה בצורה מקצועית בכל התחומים הללו יחד. אם הוא אומר לכם שכן, סביר להניח שהוא משקר, והוא בקיא בכל אחד מהתחומים האלו רק בצורה חובבנית. כשמדובר לעומת זאת בקבלן מקצועי הוא בד"כ יחזיק לעצמו מתמחים או קבלני משנה בכל אחד מהתחומים, ולא יעשה הכל בעצמו.

שנית, מומלץ גם להיזהר מכל אותם שיפוצניקים שמעמיסים על עצמם כמויות של קליינטים ועבודות. מה זה אומר? יש לא מעט קבלנים שמפתחים לעצמם מה שנקרא "עיניים גדולות", ומעמיסים על הלוח זמנים שלהם עוד פרויקטים ועוד עבודות כדי לא, מה שנקרא, לפספס שום הזדמנות כדי להרוויח עוד קצת כסף (אף ע"פי שבאופן מודע, הם יודעים שלא יוכלו לעמוד בעומס). גם מאלו מאד מומלץ להתרחק, שכן סביר להניח שאם לא תתרחקו, תמצאו את עצמכם גוררים את עניין השיפוצים הרבה יותר זמן ממה שתכננתם (וזאת כיוון שהבעל מקצוע "רוקד על כמה חתונות"), או שהשיפוצניק, כדי לסיים הכל בזמן יביא במקומו לפרויקט קבלן משנה שיפקח במקומו על כל העניינים, ולא באמת יהיה הוא עצמו פיזית בשטח (מה שגם לא ממש מומלץ, כי אז אם משהו קורה, יש אפשרות שהשיפוצניק ששכרתם, ימצא לעצמו תירוץ להתנער מאחריות).

דבר נוסף שמומלץ להיזהר מפניו, הוא כל אותם שיפוצניקים, שעושים שימוש בחומרים זולים. אם נתקלתם במודעה שאומרת "צביעת דירה ב-1500 ש"ח" או משהו בסגנון – עשו לעצמכם טובה ואל תיצרו אפילו קשר עם אותו בן-אדם. סביר מאד להניח שמדובר באיזה חאפר. בעל מקצוע שמכבד את עצמו, לוקח מחירים בהתאם, וגם אם הם מעט גבוהים או טיפה יותר ממה שחשבתם להוציא, זה שווה את ההשקעה לטווח הארוך. בעל מקצוע שמשתמש בחומרים איכותיים, ובציוד שהוא יותר טוב, יקח אומנם מחירים קצת יקרים, אבל בטווח הארוך זה מומלץ, שכן אחרת סביר מאד להניח שתמצאו את עצמכם מהר מאד עם פיצוצים בקירות, מרצפות רופפות, פרקט שהתעוות או כל כשל אחר, שאח"כ לתקן אותו, כבר יעלה ביוקר.

אם תזכרו ותפנימו את הכללים הללו, לא רק שתחסכו לעצמכם כסף בטווח הארוך, אלא גם תוכלו להנות בסופו של דבר מתוצאות השיפוצים במשך הרבה יותר זמן, וגם תחסכו לעצמכם המון כאבי ראש מיותרים ועוגמת נפש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה