דפים

יום חמישי, 15 ביולי 2010

חשמלאים - הסכנות שבביצוע עבודות חשמל

הסכנות שבביצוע עבודות חשמל - עובד חברת חשמל התחשמל למוות בעת תיקון שגרתי של עמוד מתח גבוה

ביצוע עבודות חשמל הוא עסק למקצוענים בלבד. אדם פשוט מן השורה, שאינו בקיא במערכת החשמל, ואין לו ידע – לא מומלץ שיתעסק וינסה לבצע תיקוני חשמל בעצמו כיוון שחוסר ידע וחוסר מקצועיות עלולים גם לסכן את חייו שלו וגם לעשות נזק מיותר למערכת החשמל. היה ונתקלנו באיזו שהיא בעיית חשמל בבית, רצוי לטפל בה כמה שיותר מהר, ולא להזניח אותה. חשוב להזמין בעל מקצוע מוסמך שמבין שכן, רק לחשמלאים יש את הידע והכלים לבצע תיקוני חשמל. גם חשמלאי מוסמך, חייב לנקוט משנה זהירות בעת ביצוע עבודות חשמל, ואפילו אם הוא בעל ניסיון של שנים ויש מאחוריו רזומה עשיר של עבודות שביצע – הוא חייב להיות ערני ולשמור על כמה כללי בטיחות פשוטים.

עבודות חשמל שנערכות בסביבה הביתית, על אחת כמה וכמה כאשר הן נעשות בגובה רב, כמו לדוגמא על עמודי חשמל במתח גבוה - יכולות להיות מאד מסוכנות, אם לא נזהרים כמו שצריך. לא אחת אנו קוראים בעיתון סיפורים על מקרי מוות של חשמלאים בעת מילוי תפקידם – מקרים שאולי היו עשויים להימנע, אילו היו אותם בעלי מקצוע מקפידים על כללי הבטיחות הנדרשים בעת ביצוע העבודה.

דוגמא למקרה מוות שכזה, ארעה בערך לפני כשנה, כאשר עובד של חברת החשמל, נפל מעמוד מתח גבוה אל מותו, בשעה שביצע תיקון שגרתי. העובד כבן 20, נהרג בשעה שטיפס על עמוד חשמל בעת שביצע עבודות לתיקון קו מתח גבוה ליד הכפר סילוואן שבירושלים. לפי ההערכה אותו עובד כנראה התחשמל מעמוד החשמל שתיקן, כיוון שביצע את העבודה ביום גשום וסוער במיוחד, וכתוצאה מההתחשמלות איבד את שיווי המשקל, וצנח אל מותו מגובה רב. אל זירת האירוע הגיעו פרמדיקים של מד"א בניסיונות להחיותו, אך ללא הועיל, ומותו של הצעיר נקבע. אחד הפרמדיקים שהיו בזירה, סיפר כאשר התראיין בזמנו לתקשורת, כי התאונה המצערת הייתה עשויה להימנע אם אותו צעיר היה נוקט אמצעי זהירות - "בשעת גשם רצוי להיזהר כפליים. לעבוד בנעליים נכונות, להיזהר מהחלקות ואם העבודה אינה דחופה - כדאי לדחותה" – טען הפרמדיק.

מקרה דומה של התחשמלות בשעת עבודה, ארע לפני כשנתיים, כאשר קבלן חשמל בן 35, התחשמל למוות בעת שביצע תיקון שגרתי בדירת לקוח פרטי בגבעתיים. לפי ההערכה הקבלן קיבל מכת חשמל בעוצמה גבוהה, בשעה שטיפל במערכת החשמל שבדירה. כתוצאה מההתחשמלות, נגרם לו דום לב והוא מת במקום. לפי הערכת משטרת גבעתיים שחקרה בזמנו את נסיבות האירוע, גם כאן, התאונה המצערת נגרמה עקב רשלנות של אותו בעל מקצוע ואי הקפדה על כללי בטיחות מינימאליים. מסקנתנו כאמור – בעת ביצוע תיקוני חשמל, גם אם מדובר באיש מקצוע בעל ניסיון שמבצע את העבודה חשוב להיזהר ולעבוד נכון. נקיטת משנה זהירות ושמירה על כללי בטיחות – תמנע אסון!

    

תגובה 1:

  1. רועי מפתח תקווה29 ביולי 2010 בשעה 6:46

    מקרה לא נעים!! ממש מזעזע!! חשוב באמת שעובדי חברת החשמל, יהיו יותר זהירים. הם עושים בסה,כ עבודה שהיא מבורכת, אבל חבל שזה לפעמים מסתיים בכזו צורה טראגית... :-(

    השבמחק