דפים

יום רביעי, 16 במרץ 2011

אינסטלטורים - טיפים להתנהלות עם אינסטלטורים

טיפים חשובים להתנהלות עם אינסטלטורים


החשיבות שבמציאת אינסטלטור אמין וטוב – זהו דבר שאינו מוטל בספק. קצרה היריעה מלתאר את כל אתם סיפורי זוועה שאנשים חוו בשעה שהזמינו אינסטלטור, שהתגלה כבלתי מקצועי, בעליל... אז במקרה הטוב – זה יכול להיגמר באינסטלטור שקובע איתך לשעה 16:00 אבל מגיע בשעה 20:00 (ועוד מעז בשיא חוצפתו – גם לקחת על זה תעריף לילה...). במקרה הגרוע – זה גם יכול להיגמר באינסטלטור שמפרק לך חצי בית (קירות כולל רצפות) – עד שהוא מצליח לאתר את אותה נזילה חמקנית שלשמה קראת לו.

לא שמטרתנו כאן היא להשמיץ את העוסקים במקצוע, אבל כנראה שלא בכדי קיבל ציבור האינסטלטורים כזה שם רע... לא בכדי – הם גם זוכים לכזאת רמה של חשדנות גבוהה מצידם של לקוחות. למרבה הצער, בשוק האינסטלטורים כאן בארץ, ישנם הרבה מאד "חאפרים" העוסקים בעבודות אינסטלציה. תחת כל עץ רענן, בכל תיבת דואר, בכל מקומון, ועל כל מגנט שתלוי על גב הדלת – תמצאו עשרות אינסטלטורים שמתהדרים בלקיחת המחירים הכי מוזלים שיש בשוק, בותק ובניסיון הכי רב שנים, במקצועיות הכי גבוהה, בזמינות הכי גדולה ("זמינות של 24 שעות כפי שהם נוהגים להציג זאת – למרות שבמרבית הפעמים זה לא ממש כך...) והכי גרוע – ישנם גם הרבה אינסטלטורים שנוטים להציג את עצמם כאינסטלטורים מוסמכים לכל דבר ובעלי רישיון – למרות שבפועל, המציאות רחוקה מאד מלהיות האמת.

אז איך באמת, נדע לקבוע איזה אינסטלטור הוא הכי טוב? איך נדע על מי ללכת ואת שירותיו של מי לקחת – מבלי בטעות ליפול בפח? כנראה שהעצה הכי חכמה כאן היא: לבדוק, לבדוק, ושוב ל-ב-ד-ו-ק! נכון, שהעצה הזאת לא ממש משחקת תפקיד, כאשר פתאום יש הצפה בבית בשעה מאוחרת של אמצע הלילה, וצריך לקרוא למישהו שיגיע וגם כמה שיותר מהר – אבל בדיוק בשביל המקרים האלו, צריך להיערך מבעוד מועד – כלומר, שיהיה איזה טלפון של איש מקצוע אמין בהישג יד – שאנחנו יודעים שגם אפשר לסמוך עליו, ושגם לא ייקח מחירים שערורייתיים.

השאלה הגדולה היא אבל - איפה מוצאים מישהו כזה? הכי טוב, זה לשאול חברים, בני משפחה או בכלל אנשים שאתם מכירים. כמו שהפתגם המפורסם אומר: "אין חכם כבעל ניסיון" – כך שאם מישהו שאתם סומכים עליו מכיר איזה אינסטלטור שעבד אצלו בעבר, וגם הותיר אותו מרוצה – סביר מאד להניח שמדובר במישהו אמין, ושבהחלט שווה לנסותו. עוד דרך מומלצת, היא לנסות לאתר אינסטלטור דרך אתרים של צרכנות ובעלי מקצוע באינטרנט. שם תוכלו לקבל גם אינפורמציה על הרבה מאד בעלי מקצוע, כמו גם חוות דעת עליהם – לחיוב ולשלילה (ומיותר לציין שכדאי כמובן ללכת על אלו עם החוות דעת החיוביות...).

עצת אזהרה חשובה היא – בשום פנים ואופן לא ללכת על כל אותם אינסטלטורים שמפרסמים את עסקיהם על מגנטים ומתחייבים למחירים הכי זולים בשוק, או להיענות של 24 שעות. אלו בד"כ לא יהיו הכי זולים שיש (ברוב המקרים אפילו תגלו כי ההיפך הוא הנכון...) וגם מבחינת זמינות, מעטים הסיכויים שאם תתקשרו לאותו מפרסם "זמין" לכאורה בשעה כמו 02:00 בלילה, הוא באמת יטריח את עצמו ויגיע (וגם אם כן – סביר להניח שייקח על ה"טרחה" הזאת, מחיר כל-כך גבוה שאחרי זה תצטערו שבכלל קראתם לו...).

הקפידו לקחת מומחה בתחום. בשוק – תמצאו היום המון בעלי מקצוע שהם ממש על תקן כולבויניקים... גם אינסטלטורים, גם מתעסקים בחשמל, גם עושים בעוונותיהם עבודות גבס, ואפילו אם צריך גם הובלות... בינינו – מי ש"תופס מרובה" בד"כ לא תופס... כך שאם מדובר בעבודה שדורשת מומחיות אמיתית כמו איתור נזילות מסובכות, פתיחת סתימות ביוב מורכבות או עבודה מאסיבית של התקנת צנרת – כדאי שבאמת תקראו למישהו שהמומחיות שלו והניסיון – הם בתחום הזה, ובתחום הזה בלבד.

בידקו קצת את השוק, ואל תלכו על ההצעה הראשונה שנקרית בדרככם. אפילו אם מדובר בעבודה שהיא יחסית פשוטה – כמו איתור נזילות, תיקון של נזילות, פתיחת סתימות פשוטות (כמו במקלחת או בכיור) או התקנה של כל מיני כלים סניטריים (שאלו בד"כ נחשבים עפ"י רוב לעבודות היותר שגרתיות של האינסטלטורים) – עדיין שווה לערות בדיקה קצרה, ולקבל מכמה בעלי מקצוע כמה הצעות מחיר. בהרבה מקרים, תיחשפו לפערי מחירים בין ההצעות. אל תתפתו ללכת על ההצעה הזולה ביותר (וכמובן גם לא על הכי יקרה). בד"כ אינסטלטור שלוקח מחיר זול, או שיעשה עבודה שאינו טובה, או שגרוע מזה – העלות הנמוכה תבוא על חשבון איכות החומרים ואיכות הציוד שבו הוא משתמש – כלומר, במילים אחרות הכסף המועט שתשקיעו, יתברר ככזה שגם ככה לא יהיה שווה את ההשקעה.

דבר אחרון – אם אתם זקוקים לאינסטלטור, אבל הדבר יכול לסבול דיחוי – כלומר לא מדובר באיזה מקרה טראומטי של הצפה באמצע הלילה, או נזילת מים שהיא בלתי נפסקת – עדיף שתקראו לבעל המקצוע בשעות העבודה הסדירות שלו, ולא בשעות שאינן שעות (כמו שעות הלילה או סופי שבוע). בד"כ שלא בשעות העבודה – גם האינסטלטורים ה"חביבים" ביותר – עלולים לנצל את המומנטום ולקחת תעריפים מופקעים. בד"כ ועפ"י רוב – גם כשכבר יגיעו, ימצאו איזה פתרון זמני (כמו סגירת השיבר הראשי, שזה אפילו משהו שאתם יכולים לעשות במו ידיכם), ויגיעו שוב למחרת, כדי לבצע תיקון וטיפול שיהיה קצת יותר יסודי. על כן – אם אפשר לחכות עם הבעיה, ולהמתין עד שעות הבוקר – מומלץ! גם תמצאו את עצמכם משלמים הרבה פחות, וגם תזכו לטיפול שהוא הרבה יותר סבלני ומקצועי, מאותו בעל מקצוע, שהזמנתם בשעות העבודות הרגילות שלו, ולא בכל מיני שעות חריגות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה