דפים

יום חמישי, 31 במרץ 2011

פריצת מנעולים – פריצה וגניבת רכבים

פריצה וגניבת רכבים - מהן שיטות הפריצה הנפוצות, ומהם דרכי המיגון


הידעתם? במדינת ישראל, יש כ – 3.4 מיליון תושבים המחזיקים ברישיון נהיגה ומעל ל – 2.5 מיליון כלי רכב שנוסעים על הכביש (מרביתם רכבים פרטיים). כשיש כל-כך הרבה רכבים שנמצאים בשימוש, וגם כל-כך הרבה אנשים שנוהגים עליהם – זה רק מחזק את העובדה שכלי רכב זה מוצר חיוני ונחוץ... וזה, אגב - מסביר את השאלה למה יש כל-כך הרבה מקרים של פריצות וגניבות רכבים כאן במדינת ישראל...

למרות, שבשנים האחרונות חלה בכל זאת איזושהי ירידה במספר גניבות הרכבים, עדיין מדובר במספר שהוא פשוט שערורייתי! למעלה מ – 35,000 מקרים של פריצות וגניבות רכבים מדווחים כל שנה – שני אחוזים מסך כמות הרכבים הכוללת. מדובר בנתון שהוא פשוט מפחיד. זה בעצם אומר שאחד מכל שבעים רכבים הוא רכב שיעבור מקרה פריצה. אם לוקחים בחשבון את כמות הרכבים שנוסעת בכל עיר ובכל ישוב, זה כבר הופך את המספר הזה להרבה יותר גדול. זה בעצם אומר שהסיכוי שהאוטו שלכם הפרטי יעבור מקרה לא נעים שכזה - הוא סיכוי די טוב... הנתונים שכרגע סקרנו, לא נועדו לשם הפחדה. הם נועדו בעיקר בכדי לחזק אצל אנשים את המודעות להתקין אמצעי מיגון בתוך רכבם, וגם בכדי להגביר את המודעות למה לא כדאי להשאיר את הרכב פרוץ וללא השגחה.

השיטות לפריצת רכבים הן רבות ומגוונות. אפשר אפילו לאמר בביטחון די גדול - שככל שמשתכללים יותר ויותר אמצעי המיגון – כך גם משתכללות שיטות הפריצה של העבריינים. אם בעבר היה נהוג לחדור אל הרכב ע"י שבירה של אחת השמשות או דרך פריצת דלתות – הרי שהיום, מצליחים הגנבים להתגבר על דברים שהם מסובכים יותר למיגון כמו אימובילייזרים, קודנים ואפילו אזעקות. ע"י ניטרול של אמצעי המיגון הללו מצליחים הגנבים לחדור אל הרכב מבלי שבעליו ירגיש, לאחר מכן הם מחברים את חוטי ההצתה של המנוע בכדי להתניע, ובשלב האחרון הם בורחים עם הרכב הגנוב אל מחוז חפצם – וכל זה הם עושים במקצועיות שיא, עניין שלוקח להם לא מעבר למספר של כמה דקות בודדות.

אז נכון - לא כל מקרי פריצות הרכב ניתנים למניעה. חלק גדול מהם, אבל בהחלט אפשרי וניתן. איך עושים זאת? פשוט ע"י הגברת המודעות ונקיטה של כמה פעולות פשוטות:
  • הקפידו לא להשאיר את צרור המפתחות של הרכב לבד וללא השגחה (בעיקר במקומות ציבוריים). הרבה גנבי רכבים מנצלים חוסר ערנות של בעלי רכבים ש"מפקירים" את צרור המפתחות שלהם כדי לגנוב אותם. אז הם פשוט מאתרים את הרכב (ע"י האזעקה בד"כ), פורצים אליו וגונבים אותו. היה ואיבדתם את מפתחות הרכב במקום ציבורי – מיד לכו לרכב כדי להשגיח עליו שלא יקרה לו כלום. לאחר מכן קראו לפורץ מנעולים כדי שיפרוץ לכם את הדלת, ינטרל את האזעקה, ויתקין במקום המערכת הנוכחית - מערכת מיגון חדשה עם צרור מפתחות חדש.
  • חשוב להקפיד על הוצאת המפתח מהסוויץ' ברגע שיצאתם מהרכב. חשוב ביותר גם לנעול את כל דלתות המכונית לאחר שעזבתם אותה - גם כשמדובר בזמן היעדרות שהוא קצר. תתפלאו, אבל הרבה מאד ממקרי פריצות הרכב נעשים בשעה שפורץ פשוט אורב לבעליו התמים. הפורצים מנצלים יציאה רגעית של בעל האוטו (אם זה לדואר, לקנות דבר מה, להוציא כסף מהכספומט וכו') כשזה נמצא פתוח וללא השגחה. הם נכנסים אל הרכב, מתניעים ובורחים איתו – היישר למחוז חפצם (וכל זה רק תוצאה של חוסר עירנות מצד הבעלים שפשוט השאיר את האוטו שלו לא נעול, וללא שום השגחה).
  • חשוב לא להשאיר את הקוד של הקודן או את ה"מנטרל" של האימובילייזר במקום בולט בתוך האוטו (לדוגמא בתוך תא הכפפות). זה, מה שנקרא – פירצה הקוראת לגנב. זה רק מקל יותר על גנבי הרכב למיניהם לפרוץ לכם אל תוך האוטו, לנטרל בקלילות את מערכת המיגון ולגנוב אותו.
  • במצב של תאונה או תקר בגלגל הקפידו לא להשאיר את האוטו פתוח וללא השגחה. נכון, מדובר במצב מלחיץ ולפעמים אנשים נוטים ברגעים כמו אלו לאבד מעט את העשתונות. היה וקרה - מומלץ מאד, בכל זאת, לשמור על ערנות ולהקפיד לנעול את הרכב ואת כל הדלתות. הרבה גנבי רכב מנצלים לעצמם בדיוק סיטואציות מסוג זה בשביל לפרוץ לרכבים וכדי לגנוב אותם.
  • הקפידו על אמצעי מיגון איכותיים. נכון, אמנם ציינו כבר קודם, שגנבי רכבים מצליחים היום להתמודד עם כמעט כל אמצעי המיגון... ועדיין ככל שתקפידו להתקין אמצעי מיגון משוכלל ויקר יותר – כך גם תקטינו את סיכויי הפריצה לרכב שלכם. מדוע? פשוט מאד - גנבי רכבים בגלל סיבות מובנות של לחץ והעדר זמן, בכל זאת יעדיפו להתעסק עם אמצעי מיגון שהם פשוטים מאשר כאלו שהם מסובכים. ברגע שפורץ רכב, רואה מכונית יוקרתית שיש עליה סימן או תג זיהוי של מערכת מיגון משוכללת – הוא יעדיף פחות להתעסק איתה, ופשוט ילך לבאה בתור.
אבל לפעמים, לא כל פריצה לרכב מסתיימת בהכרח בגניבה. מצד אחד זה בשורה שהיא בהחלט משמחת לבעל הרכב (כי גם האוטו שלו לא נגנב וגם הוא לא יצא בנזק של כמה עשרות אלפי שקלים טובים...). מצד שני גם אם האוטו לא באמת נגנב, עדיין נעשה לו נזק שמחייב טיפול מצד בעליו. לדוגמא: אם נשברה אחת השמשות – יש להחליף אותה ולהתקין במקומה חדשה. אם נעשה ניסיון לפרוץ את אחת מהדלתות, הניסיון הזה לא צלח, אבל בכל זאת נעשה נזק למנעול – יש לקרוא למנעולן שיתקין במקום המנעול השבור מנעול אחר חדש, או ינסה לתקן את זה הקיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה