דפים

יום שלישי, 29 במרץ 2011

בעלי מקצוע - הפקעת מחירים מצד בעלי מקצוע וחוק הגנת הצרכן

הפקעת מחירים מצד בעלי מקצוע, וחוק הגנת הצרכן


אחד מהסיוטים, אולי הכי גרועים שבן אדם יכול לעלות על דעתו שיקרו, היא איזו שהיא תקלת חשמל או בעיית אינסטלציה שפתאום "תוקפת" אתכם באמצע הלילה. דמיינו לעצמכם צינור מים שפתאום התפוצץ, קצר חשמלי שהחשיך את כל הבית, גג שהתחיל לדלוף וגורם לשיטפון... כל אלו לכשעצמן הן טרגדיות לא קטנות... דמיינו עכשיו שכל זה גם פתאום קורה בשעת לילה מאוחרת, כשאין אפשרות לאתר בעל מקצוע בהישג יד, ואין אל מי לפנות כדי שיוכל לסייע לפתור את הבעיה. ללא ספק – מדובר בסיטואציה שהיא לא פשוטה, שמסוגלת להשאיר גם את האנשים השפויים ביותר חסרי אונים כמעט לגמרי.

אז נכון... מטבען של בעיות מסוג אלו לפעמים לקרות. תקראו לזה חוק מרפי... תקראו לזה איך שתרצו, אבל מה לעשות שהן לפעמים גם קורות בזמנים הכי לא מתאימים ומתי שאנחנו הכי פחות מצפים להן. הבעייתיות האמיתית אבל מתחילה, כאשר בעלי מקצוע מנצלים את ביש המזל שלכם לטובתם, ומנסים לעשות "קופה" על הגב שלכם, מבלי להותיר לכם יותר מדי ברירות. כשאני מדבר על "לעשות קופה" אני מתכוון לניסיונות של בעלי המקצוע להפקיע מחירים, ולגבות מחירים שערורייתיים בגלל שבסה"כ הם נקראו בשעה שהיא לא כל-כך שגרתית, ושהיא לא במסגרת יום העבודה הרגיל שלהם. כדי להמחיש את הנושא יותר טוב, הנה סיפור מקרה של לקוחה, תושבת ת"א, שבסה"כ ניסתה להזמין אינסטלטור בשעת לילה מאוחרת, כדי שיבוא לעזור לה ויתקן לה תקלה, ובתמורה קיבלה מאותו בעל מקצוע יחס קר, גישה לא נעימה, והכי גרוע – חשבון שאולי הסתכם ביותר מפי שלוש מהחשבון הרגיל שהייתה משלמת, אילו הייתה קוראת לו במסגרת יום העבודה שלו - בשעה נורמאלית.

באחד מלילות דצמבר האחרון, בשעה 23:00 בלילה, נשבר ברז המים החמים במקלחת בביתה של פ' תושבת ת"א, ופרץ מים חמים החל לזרום בכל חדר האמבטיה - גרם לשיטפון גדול. היות ובעלה של פ' היה אותה תקופה במילואים, והיא הייתה לבדה בבית, היא התקשרה לאינסטלטור הראשון, שאת שמו מצאה מתנוסס על מגנט שהיה מוצמד על דלת המקרר שלה (שהבטיח גם עפ"י הפרסום שירות של 24 שעות ביממה), והזעיקה אותו SOS שיגיע אליה מיד. האינסטלטור, אמנם, לא הגיע בשעה 23:00 בלילה (על אף הפרסום במגנט), אבל בשעה 06:30 בבוקר, ביום שלמחרת התייצב בביתה של פ' כדי לטפל בבעיה. כשהגיע, בדק את הברז, קבע שיש להחליף את ראש הברז בראש ברז חדש – לדבריו בעלות של 480 שקל. בתוספת עלות העבודה ומע"מ, יצא שהלקוחה שילמה לבעל מקצוע מחיר של קרוב ל – 800 שקלים... אבל היא כמובן לא התווכחה, כי הייתה די נתונה במצב של חוסר ברירה. כשחזר בעלה של פ' מהמילואים, והיא דיווחה לו על המקרה, הוא עשה בדיקה לראות מהם העלויות של ראש הברז שהוחלף, ומצא כי עלות החלק שהותקן מסתכמת במחיר של 18 שקלים בלבד (!). פ' ובעלה – התקשרו, כמובן, שניהם זועמים אל אותו אינסטלטור, לבקש ממנו שייתן להם דין וחשבון לגבי התעריף שנגבה מצידו. שיחת הטלפון עם האינסטלטור וגם עם בעלי החברה המעסיקה אותו, נתקלה בכתף קרה, יש לאמר, והאינסטלטור מצידו טען בפני בני הזוג, שהוא אינו חייב לתת להם דין וחשבון על המחירים שהוא לוקח, והוא מבחינתו, גם יכול לקחת עבור העבודה 2,000 שקל אם מתחשק לו, וזו החלטה שלהם אם לבחור לשלם או לא. כמובן, שאת הכסף פ' ובן זוגה לא קיבלו חזרה מחברת האינסטלציה, אבל מה שכן – הם ללא ספק קיבלו שיעור חשוב בהתנהלות עם בעלי מקצוע, ולהבא אם כבר ידעו את מי כדאי להם להזמין, ואם בכלל, כשקורית איזו שהיא תקלה בשעת לילה מאוחרת.

מניתוח סיפור המקרה של פ', ניתן, עפ"י חוק להגדיר את מצבה כמצב מצוקה של צרכן. לנוכח התקלה שפקדה אותה, ועצם העובדה שגם היה מדובר בשעת לילה יחסית מאוחרת, לא היה לה לא הזמן ולא היכולת האמיתית לשקול איזה אינסטלטור להזמין, וגם לא לבדוק את העלות האמיתית של החלק ושל העבודה. עפ"י חוק הגנת הצרכן חל איסור מוחלט לנצל מצבי מצוקה ולחץ של צרכן בכדי לעשוק אותו. החוק להגנת הצרכן קובע במפורש כי: "לא יעשה עוסק דבר - במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה, או בכל דרך אחרת, שיש בו ניצול מצוקתו של הצרכן... כדי לקשור עסקה בתנאים בלתי-מקובלים או בלתי-סבירים, או לשם קבלת תמורה העולה על התמורה המקובלת". החוק גם קובע מפורשות כי מי שמנצל את מצוקת הצרכן מבצע עבירה פלילית ומסתכן בעונש של שנת מאסר או קנס כספי בגובה של 180 אלף שקל.

אז לסיכום – כפי שאנחנו רואים, לבעלי מקצוע, יעבדו מתי שיעבדו אין שום זכות להפקיע מחירים על חשבון גבם של לקוחות תמימים. אם הם מחליטים לעשות זאת, ועוד בזמן קריטי, שבו ללקוח אין שום יכולת להחליט בצורה שקולה, במצב מצוקה או במצב של לחץ, הם מסתכנים בעבירה על החוק ובפוטנציאל לספוג עונש כבד. אם הלקוחה פ' ובעלה, היו מחליטים לתבוע את חברת האינסטלציה שהזמינו – החוק בסה"כ היה לצידם... בהחלט חומר למחשבה, למי שאי פעם שוקל להזמין בעל מקצוע בשעה שהיא לא שגרתית, ופוחד מכל הנושא של הפקעת מחירים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה